skip to Main Content

تعداد : ۸نفر بعلاوه یکنفر راهنمای محلی

وسیله نقلیه:شخصی

هوا:بهنگام صعود صاف و معتدل و در انتهای مسیر بازگشت مه آلود و بارانی

عصر روز چهارنشبه ساعت ۱۴٫۱۵ از شرق تهران با دو دستکاه سواری به سمت جاده فیروزکوه راه افتادیم. یک دستگاه نیز با ۲ نفر سرنشین به صورت جداگانه شبانه حرکت نمودند. فاصله از تقاطع بزرگراه زین الدین تا دو راهی پل سفید (کنار پمپ بنزین) ۱۷۷ کیلومتر و فاصله زمانی دو ساعت و چهل و پنج دقیقه می باشد (البته بدون ترافیک)

در اینجا تابلوی روستای فریم و کمی جلوتر تابلوی روستای سنگده ۲۵ کیلومتر در کنار جاده نصب شده است. تمامی این جاده ۲۵ کیلومتری آسفالته می باشد. پس از حدود یکساعت به روستای بزرگ سنگده رسیده و پس از خرید پاره ای مایحتاج از مغازه کنار میدان کوچک روستا بهمراه یکنفر راهنما به سمت قرارگاه کوهنوردی هدایت شدیم. این قرارگاه شامل یک ساختمان سوله، یک سوییت دواتاق خوابه ، محوطه آسفالته، سرویس های بهداشتی ، لوله آب آشامیدنی و آب شست و شو (تامین شده از آب باران) به صورت جداگانه می باشد.

شب را در واحد دو خوابه استراحت نموده و طبق قرار قبلی راس ساعت ۵٫۱۵ با یک دستگاه وانت به رانندگی آقای عباس مختاری(۰۹۱۱۳۵۶۵۷۵۳) که در عین حال راهنمای ما نیز بوده است از قرارگاه به سمت یک جاده جنگلی طولانی حرکت نمودیم. در ساعت ۶ صبح به نقطه ای از جنگل رسیدیم که راه صعود از آنجا شروع می شود. این قسمت از جنگل تماما از درختان راش ( به زبان محلی مرس) بوده و به آن مرسه سی میگویند. راهی ماشین رو و خاکی تا بیرون جنگل طبیعی راش و سپس بیشه زار دست کاشت از درختان برگ پهن و برگ سوزنی امتداد می یابد. در انتهای این قسمت، چهره تماما صخره ای کوهستان به صورت دیواره ای سرتاسری ظاهر میگردد.

در سمت راست ما گوسفند سرایی واقع است و در زیر آن چشمه ای چند پله با آب خنک و گوارا وجود دارد. در ساعت ۶٫۴۵ شروع به صبحانه نموده و در ساعت ۷٫۳۰ مجددا صعود را آغاز مینماییم. راه اصلی صعود به صورت پاکوب از سمت چپ قسمت انتهایی درختان دست کاشت به صورت تراورس و با شیب ملایم به سمت دهلیز سمت چپ رفته و پس از عبور از نوار صخره ای روبرو به صورت پاکوب، دوباره دور زده و از بالای صخره به سمت راست تغییر جهت میدهد.اما گروه ما با هدایت راهنما و پس از پرس جو از چوپانان محلی از بالا دست گوسفند سرا به صورت عمود و مستقیم راه صعود را در پیش گرفت.

پس از عبور از کنار چند تخته سنگ که با فلش، راه را نشان میداد در انتها و در سمت چپ وارد دهلیزی کوتاه و سنگی شدیم که جهت آن غربی-شرقی بوده است. در بالای دهلیز پس از کمی تراورس در همان امتداد به کنار چشمه ای رسیدیم و از آن آب برداشتیم.

پس از آن در جهت معکوس- به سمت غرب- تراورسی با شیب ملایم را طی نمودیم که در نهایت راه خاکی منتهی به یال اصلی در بالا دست دیده میشد

در ساعت ۱۰٫۴۵ به روی یال رسیدیم که سه قطعه تخته سنگ بزرگ به نام “سه گسفنگ” بر روی آن واقع است ودر سمت چپ آن نیز دیواره ای سنگی به شکل لایه های عمودی قرار دارد.

خط الراس را به سمت غرب ادامه میدهیم و در مسیری با پاکوب ضعیف-عمدتا بر روی خط الراس و بعضا در دامنه بالا دست، به سوی قله میرویم. در این مسیر به دو قله سنگی میرسیم و در نهایت در ساعت ۱۱٫۵۰ بر بالای قله اصلی می ایستیم که تابلویی بر روی آن نصب می باشد.

تا ساعت ۱۲٫۳۰ در بالای قله می مانیم و راه برگشت به سمت ” سه گسفنگ” در پیش میگیریم. پس از آن به صورت تراورس تماما از مسیر پاکوب و تقریبا زیر دامنه سنگی سمت راست ،خود را به چشمه ای میرسانیم که حدود ۲۰ تا ۳۰ متر بالای چشمه ای است که درراه صعود به آن رسیدیم. این راه پاکوب پس از آن سرازیر شده و مستقیما وارد دهلیزی میگردد که مسیر نرمال صعود است.

از آن پایین میرویم و در ساعت ۱۶ به ابتدای درختان و ساعت ۱۶٫۴۵ پس از عبور از جنگل راس البته زیر بارش باران خفیف و در هوایی مه آلود به کنار وانت میرسیم.

سوار بر وانت شده و پس از رسیدن به قرارگاه با تصمیم دوستان از ماندن منصرف شده و راهی تهران میشویم و در ساعت ۲۲ به تهران میرسیم.

*کوهنوردان روستای چاشم از مسیری بسیار طولانی این قله را صعود مینمایند.یکبار ما نیز با کوله های سنگینی مسیر مورد اشاره را که توالی دوبار صعود و فرود بود تا زیر قله طی کرده و دلیل ضیق وقت از صعود منصرف شدیم

*برنامه های پیشنهادی: ۱- حرکت صبحگاهی از تهران و صعود تا کنار چشمه دوم در روز اول و گزارش برنامه صعود به قله و بازگشت در روز بعد همراه با شب مانی در نزدیکیهای چشمه

۲-شب اول(چهارشنبه شب) قرارگاه، شب دوم شب مانی کنار چشمه و روز سوم صعود بازگشت(گل گشتی)

*در فصل بهار این اقلیم بسیار زیباست

*چنانچه قبلا تماس بگیرید میتوانید تهیه هر وعده غذا برای هر تعداد را سفارش داده و در محل غذای گرم تحویل بگیرید. شامل هر گونه چلو و کباب و …

*شماره آقای قاسم پور رییس هیئت کوهنوردی ساری: ۰۹۱۱۸۵۹۵۵۹۳

*شماره همکاران محلی ایشان : آقای مختاری ۰۹۱۱۳۵۶۵۷۵۳ (راهنما و راننده وانت)- آقای خنک دار ۰۹۱۱۹۲۵۲۲۰۳ متصدی قرارگاه و آقای احمد رضایی ۰۹۱۱۶۲۷۲۶۹۴ (دبیر آموزش پرورش و راهنما)

*گروههایی که به منطقه آشنا نیستند بهتر است از راهنمای محلی استفاده نمایند (GPS مفید و مکمل حضور راهنماست)

*تورهای بسیاری اعم از گردشگری و دوچرخه سواری وارد منطقه میشوند و بهتر است قبلا هماهنگی های لازم به عمل آید