skip to Main Content

تعداد : ۱۵ نفر

وسیله نقلیه: شخصی

هوا: صاف و آفتابی

زمین: در ارتفاعات پایین سرسبز، در ارتفاعات بالا برف حجیم، و ضخامت قابل ملاحظه برف تازه ( در دو روز گذشته سنگین ترین بارش مناطق مرکزی و جنوبی ایران در ۵۰ سال اخیر که منجر به سیل در استانهای جنوبی شد رخ داد)

نحوه دسترسی به پای صعود قله کلار چیرو:

روز چهارشنبه ۲۹-۱-۱۴۰۳ با چهار دستگاه ماشین سواری شخصی در ساعات مختلف خود را به اقامتگاه بومگردی آلاله سفید گندمان رساندیم.

چهار اتاق اقامتگاه را از مسئول مهمان نواز و خوش برخورد آن ( آقای عباسی به شماره تماس ۰۹۱۳۳۸۵۴۵۸۰) رزرو کردیم.

این مهانسرا دارای چهار اتاق مجزا هر کدام دارای امکانات کامل اقامتی ، آشپرخانه مجزا، توالت و حمام و باربکیو و پارکینگ است.

اقامتگاه بومگردی آلاله سفید گندمان
گزارش برنامه صعود به قله کلار چیرو

ماشین های کرایه ای نیز در مجاورت اقامتگاه هستند که رابطه خوبی با  آقای عباسی دارند و میتواند گردشگران را به پای صعود یا مناظر طبیعی اطراف نظیر تالاب گندمان یا چغاخور ببرند.

از داخل اتاق منظره تمام قد قله کلار پیداست.

شب را در مهمانسرا استراحت کردیم و روز بعد در ساعت ۶:۴۵ سوار ماشین های کرایه شده و به سمت پای صعود به راه افتادیم که فاصله آن در حدود ۱۰ دقیقه می باشد.

در میانه این راه ، یالی در روبرو دیده میشود که دو طرف آن دره است و پای صعود زیر همین یال می باشد.

از دیگر مشخصات محل شروع صعود وجود تالاب کوچکی در سمت دیگر جاده است که همیشه آب زلالی نیز در کنار آن قرار دارد و سبزه زار های اطراف آن محل کمپینگ و تفریحگاه مردم محلی است.

تالاب گندمان
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

در ساعت ۷:۱۰ از راه پاکوب مشخصی صعود خود را آغاز کردیم.

کلار چیرو

ارتفاع پای صعود ۲۲۵۷متر ، ابتدای آن زمینی مسطح و جاده ای خاکی و ادامه آن راه پهن پاکوبی است که با شیبی ملایم رو به بالا و به سمت غرب تراورس گونه میرود.

محل صرف صبحانه در مسیر صعود قله کلا چیرو:

کمی بالاتر به باغی میرسد که دور آن حصار کشیده اند. نام این باغ چیرو است. آبی از میان آن میگذرد که از چشمه ای به همین نام سرازیر می شود

چشمه چیرو
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

ساعت ۸:۱۰ به قسمت فوقانی باغ که فعلا فاقد حصار است رفته و صبحانه را صرف نمودیم.

محل صرف صبحانه

زمانی را بین مسیر به عکاسی از لاله های واژگون اختصاص دادیم.

گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع 3630 متر
لاله های واژگون

در ساعت ۸:۴۰ مجددا از راه پاکوب کنار نهر آب- البته با کمی انحراف از آن به دلیل برخورد با برفچال پرشیب تا بالای چشمه چیرو رفتیم.

دو نفر برای پرکردن ظرف های آب همنوردان ،به کنار چشمه رفتند.

راه پاکوب فصل خشک، در کنار چشمه پر آب چیرو که حوضچه سیمانی بزرگی هم دارد پیداست.

از بالای چشمه با امتداد قله که در روبرو پیداست و قسمت انتهایی آن نیز صخره ای است به راه خود ادامه دادیم.

عبور از برفچال ها
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

به قسمت مسطحی رسیدیم که دوراه  پیش پای ما قراردارد.

راه اول :عبور از برفچالها و رسیدن به یال پرشیبی که مستقیما به قله کلار می رسد.

به دلیل سطح برفی و پرشیب قسمت های انتهایی و همچنین پرهیز از برفچالهایی که آثار ریزش بهمن در آن مشهود بود، صرفنظر کردیم.

راه دوم: از سمت راست در شیبی تند و البته فاقد برفچال رو به غرب تا زیر یال اصلی رفتیم.

شیب تند زیر یال اصلی
گزارش برنامه صعود به قله کلار چیرو
در مسیر صعود
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

در این زمان ساعت ۱۳ و ارتفاع ۳۴۰۷ متر بوده است.

در ادامه می بایستی به روی یال رفته و در مسیری نسبتا طولانی روی خط الراس به شیب نهایی زیر قله میرسیدیم.

دورنمای قله کلار چیرو
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

با توجه به حجم برف کهنه و تازه در که پایان فروردین قابل محاسبه نبود و احتمال برخورد با تاریکی شب در بازگشت ، تصمیم به انصراف از صعود گرفتیم.

عکس دست جمعی هنگام بازگشت

قابل ذکر است که ارتفاع باقیمانده برای صعود کمی بیشتر از ۲۰۰ متر بوده است ولی طول پیمایش یال  و کمبود وقت، عدم تناسب برف با امکانات بهاره مارا ناگزیر از بازگشت نمود.

کمی بعد از همان مسیر سرازیر شدیم و در ساعت ۱۶:۴۵ به کنار جاده رسیدیم.

با هماهنگی آقای عباسی ماشین های کرایه ای جهت بازگرداندن ما به اقامتگاه ، به پای صعود آمدند.

همگی بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۱۵ به اقامتگاه رسیدیم.

پس از استراحت و صرف شام دست جمعی ، اوقات خوشی را در کنار همنوردان سپری کردیم.

شام دست جمعی
گزارش برنامه صعود به قله چیرو (کلار) به ارتفاع ۳۶۳۰ متر

صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه در گروه های جداگانه به تهران بازگشتیم.

سایر توضیحات جهت صعود به قله کلار چیرو:

* دو نفر از اعضای گروه صرفا به قصد گردشگری با ما همراه شدند و از شهر های بروجن و گندمان و سمیرم بازدید کردند.

فاصله هر دو شهر سمیرم و شهرکرد در سمت بروجن یکساعت می باشد.

* زمان برنامه ریزی ما برای صعود قله کلاچیرو به قبل از بارندگی های پی در پی و دیرهنگام اسفند و فروردین برمیگردد . بنابراین پس از ورود به منطقه و دیدن حجم برف غافلگیر شدیم.

قله ای در قسمت جنوبی قله کلار در منطقه هزار دره وجود دارد که نام آن کوه سبز قرار دارد.

این کوه از دور مثل یک صفحه کاملا سفید و بدون هیچ لکه سیاهی دیده میشد. شیب آن ، ارتفاع بالای قله اش و حجم عظیم برفش در این وقت سال، ایجاد یک پیست اسکی زیبا و طبیعی را به ذهن انسان می اندازد!

*بروجن شهر زیبایی است و رستوران های خوبی دارد. چندین پارک در سطح نیز وجود دارد که یکی دارای چشمه نیز هست.

*نقطه انتخابی صعود ما بین دو روستای حسین آباد و نصیر آباد قرار دارد. روستای نصیر آباد دارای دو چشمه بسیار پر آب در کنار هم است.

*تالاب گندمان بسیار وسیع است ولی در این سالها تمام پر نمیشود.

عمدتا قسمت های اطراف آن دارای آب و البته وسیع است. قسمت عمده آب این تالاب از تالاب بزرگتر چغاخور تامین میشود.

*به گروههای کوهنوردی که قصد استفاده از اقامتگاه آلاله سفید گندمان را دارند توصیه میگردد هر ۴ اتاق را اجاره کنند. بدلیل اینکه ممکن است خانواده های گردشگر با شب زنده داری و ایجاد سرو صدا امکان خواب خوب را سلب کنند و کوهنوردان آمادگی برای صعود را نداشته باشند.