skip to Main Content

رشته کوه توچال و تغییرات ناگهانی آب و هوایی آن

5/5 - (1 امتیاز)

رشته کوه توچال به عنوان جنوبی ترین کوه رشته اصلی البرز و محل تلاقی دو اقلیم متفاوت (کوهستانهای مرتفع وسرد درشمال ودشت وبیابان درمناطق جنوبی) محل تشکیل بادهای مرگباری است که تاکنون دهها کوهنورد رابه کام مرگ کشیده است وبهتر است به جای نامیدن آن باعنوان نامعقول قله عشق،بااحتیاط ودقت بیشتری به آن نگاه کرد.
تغییرات ناگهانی آب وهوایی وبرهم زدن معادلات هواشناسی ازویژگیهای توچال است.
سیزده کشته درآذر ۵۳،درحالی که صبح همان روز هوایی صاف و آفتابی به کوهنوردان روزخوبی را نوید میدادو یاحادثه ۲۶بهمن۸۷ باهمین اوصاف وپیش بینی باد ۲۵کیلومتر وهوای صاف صبحگاهی وطوفان مرگبار عصرهمان روز که منجربه کشته شدن بهنام کرمی عزیز شد ودهها مورد مشابه دیگر به ما هشدار میدهد که درفصل زمستان و به ویژه مقطع تغییر فصل پاییز به زمستان که الگوهای هواشناسی بهم میریزد احتیاط بیشتری را در دستورکار خود قرار دهیم.
با آن که اغلب کوهنوردان درآغاز کار برای شیرین ترشدن لحظات زندگی خود و انجام ورزشی سالم و مفرح،کوهنوردی را انتخاب میکنند امادر ادامه راه بعضا”به نقطه ای میرسند که فلسفه اصلی رافراموش کرده وجان شیرین خود را وثیقه صعودی خطربار به قله ای میکنند.
نگارنده این سطور،خود شخصا”این راه را رفته وبه خوبی اززوایای این انحراف مسیر آگاه است.
عجیب است که علیرغم برگزاری کلاسهای مختلف آموزشی درسالهای اخیر،بازهم شاهدیم که کوهنوردان عزیز ازخطرات کوهستان غافل میمانند و به استقبال آن میروند.
“باد” و “مه” به عنوان دو عامل اصلی خطر زا که اولی قدرت تفکرودومی میدان دید کوهنورد رامحدود کرده ودرنهایت وی رابه بیراهه وکام مرگ میکشانند همیشه باید موردتوجه ومدنظر کوهنوردان قرارگیرد.
ما کوهنوردان یک خانواده ایم که تجلی آن در عنوان”همنورد”به روشنی خودرا نمایان میکند واز این منظر مرگ هر کوهنورد برای سایرکوهنوردان به مثابه مرگ یک عزیز ازدست رفته است.
در اینجا ضمن تسلیت به خانواده تمامی ازدست رفتگان جمعه سیاه پنجم دیماه،آرزو دارم بدون هرگونه جنجال آفرینی،خودشیفتگی و محکومیت دیگران و پرهیز از قضاوتهای تند،تجربه تلخ این همنوردان ازدست رفته راسرلوحه فعالیت آتی خود قرار دهیم تا مبادا شاهدتکرار حوادث تلخی ازاین دست باشیم.🙏🏽🌹🌹🌹#بهمن#سقوطبهمن#حوادثکوهنوردی#توچال#زمستان#کوهنوردی دربرف

سقوط بهمن در ارتفاعات تهران
بهمن روز ۵ دی ماه ۹۹

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top