skip to Main Content

گزارش برنامه صعود به قله بیرمی به ارتفاع ۱۹۶۰ متر از سطح دریا

4.9/5 - (144 امتیاز)

تاریخ سفر: عصر ۱۹ بهمن تا ظهر ۲۲  بهمن سال ۱۴۰۲

تاریخ صعود: بامداد ۲۱ بهمن ( ساعت ۱:۳۰ صبح)

تعداد: ۱۰ نفر

سرپرست: آقای قدرت الله اشتری – باشگاه ماهین

کمک سرپرست: آقای افشین امامی خواه- باشگاه ماهین

وسیله نقلیه : اتوبوس (بین استانی) و سواری ( شهری-بین شهری)

وضعیت هوا: صاف و معتدل و در نیمروز گرم

تابلوی قله بیرمی

توضیحات مختصر در خصوص قله بیرمی:

این قله – که بلندترین قله استان بوشهر است- را صرفا نبایستی با ارتفاع کم آن سنجید.

ویژگی های بخصوص این قله ، درجه سختی صعود آن را تا حد سنگین بالا میبرد.

ارتفاع پای صعود ۲۷۰ متر از سطح دریا ست، مجموع ارتفاع صعود حدود ۱۷۰۰ متر و طول پیمایش هم ۲۴ کیلومتر است.

شیب تندی دارد و بستر آن تماما سنگ و صخره است.

در منطقه ای گرم قرار دارد و یکی از نکات مهم برنامه ریزی برای صعود به این قله به همراه داشتن آب و مایعات و میوه به اندازه کافی است.

پوشش گیاهی فراوانی دارد و پایین دست این قله تماما نخلستان های وسیع است.

آغاز حرکت جهت صعود قله بیرمی:

۱۹ بهمن سال ۱۴۰۲:

در ساعت ۱۵:۱۵ از ترمینال جنوب به سمت بوشهر به راه افتادیم. طول سفر تقریبا ۱۵ ساعت است.

( اتوبوس ما این مسیر را از سمت یاسوج پیمود)

۲۰ بهمن ۱۴۰۲:

صبح زود ساعت ۵:۴۵ به ترمینال بوشهر رسیدیم.

پس از سپردن بارهایمان به قسمت انبار ترمینال در ساعت ۷ صبح با سواری های کرایه به سمت ساحل شغاب حرکت کردیم.

ساحل شغاب

به علت تعطیلات چهار روزه، مسافرین زیادی وارد شهر شده و چادر زده بودند. پارک ساحلی شغاب مجهز به سرویس بهداشتی است.

ساعت ۱۵ پس از گشت و گذار در شهر و صرف نهار، با سه دستگاه سواری به سمت روستای گشی (پای صعود قله بیرمی) حرکت کردیم.

از حوالی شهر اهرم قله بیرمی ( که یک سر و گردن از قله های نه چندان خوش قیافه اطراف خود بلند تر است) قابل مشاهده است.

ساعت ۱۶:۳۰ وارد روستای زیبا و پر از نخلستان گشی شدیم.

تنگستان گشی

ابتدا به خانه کوهنورد و نزد مالک محترم آن آقای گلستانی ( به شماره تماس ۰۹۱۷۱۷۱۲۶۶۸) رفتیم.

ایشان به علت کثرت حضور کوهنوردان ، مارا به خانه یکی از آشنایان خود به نام خانم احترام جهانبخش فرستاد.

منزل ایشان بسیار راحت ، مجهز به سرویس بهداشتی و حمام تمیز برای کوهنوردان و یک سالن بزرگ برای اسکان ما بود.

شماره تماس ایشان (خانم جهانبخش) جهت هماهنگی اسکان : ۰۹۱۷۶۹۸۵۰۷۴ (منزل ایشان روبروی مدرسه نوساز شهید باهنر است)

این منزل دارای سوپر مارکت رو به خیابان نیز بود که ما مایحتاج خود را از جمله آب معدنی از آنجا تامین کردیم.

ابتدای راه صعود

آغاز صعود به قله بیرمی :

۱:۳۰ بامداد روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

حرکت خود را از منزل به سمت دره ای که در سمت چپ (غرب) آن قرار دارد شروع کردیم.

مسیر از یک جاده خاکی  و کنار نخلستانها ادامه می یابد.

پس از ۵۰ دقیقه پیمایش دره ، به ابتدای شیب خاکی مسیر صعود رسیدیم.

در راه صعود بیرمی

قابل ذکر است که پس از اتمام این جاده خاکی ، راه پاکوبی ادامه می یابد و از میان تخته سنگهای بزرگی عبور میکند.

در راه صعود

ساعت ۲:۳۰ صبح ، به شیب تند رسیدیم.

در میانه های این شیب تند ، چند قسمت تراس مانند (البته بصورت طبیعی) قرار دارد که مساحت زیادی ندارد.

اما برای استراحت و نوشیدن چای مناسب است.

ما با دو استراحت کوتاه ، در هوایی خنک مستقیما به سمت یال رفتیم.

در راه صعود

ساعت ۶:۵۵ به روی یال رسیدیم که ارتفاع آن ۱۸۴۰ متر و حدود ۱۲۰ متر پایین تر از ارتفاع قله بیرمی است.

مسیر نه چندان کم باقیمانده ، پیمایش از روی بستر سنگی ناهموار با سنگ های تیز و البته با شیبی ملایم به سمت قله بیرمی بود.

بستر سنگی تیز

تقریبا تمام این مسیر در کنار پرتگاه جنوبی با فاصله ۲-۳ متری است.

رسیدن به قله بیرمی:

ساعت ۸ صبح به قله بیرمی رسیدیم. تابلویی به همراه مشخصات دقیق روی قله بود و کمی آنطرف تر تابلوی قدیمی قرار داشت.

تا ساعت ۹:۱۰ به صرف صبحانه و تنقلات مشغول بودیم .

بر فراز قله بیرمی

آغاز برگشت از قله بیرمی:

از همان راه صعود ، بازگشت را در پیش گرفتیم.

به علت شیب زیاد ، و خستگی زانوی همنوردانمان،  با کمی فاصله همگی بین ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ به اقامت گاه رسیدیم.

بعد از کمی استراحت و استحمام ، ساعت ۱۷ همگی به سمت ترمنیال بوشهر به راه افتادیم.

ساعت ۱۹:۳۰ با اتوبوس به سمت تهران حرکت کردیم.

روز ۲۲ بهمن : ساعت ۱۱ به تهران رسیدیم و برنامه پایان یافت.

توضیحات تکمیلی جهت صعود به قله بیرمی:

* در فصل زمستان ، کوهنوردان زیادی برای صعود به قله بیرمی به روستای گشی می آیند.

بنا به گفته آقای گلستانی مدیر خانه کوهنوردان ، روز قبل از ما حدود ۳۰۰ نفر قله بیرمی را صعود کردند.

در روز صعود ما البته تعداد بسیار محدودی به قله بیرمی صعود کردند که علت آن میتواند انتخاب روز شنبه برای صعود باشد.

* در ابتدای یال و قبل از قله بیرمی ، یک دکل مخابراتی محصور با حفاظ فنس قرار دارد.

دکل مخابراتی

* روز جمعه بخش اعظم بازار بوشهر تعطیل است و کوهنوردان عزیز جهت گشت و گذار این نکته را بایستی مد نظر داشته باشند.

* رستوران سنتی قوام ، با انواع غذاهایی دریایی و سنتی و با کیفیت، محل خوبی برای صرف غذا در بوشهر است.

* متاسفانه گوشی یکی از همنوردان ، در اسکله لنج ها به داخل آب افتاد که پس از پیگیری سرپرست و تماس با غواص ماهری  با تجهیزات کامل غواصی ،  از آب خارج شد.

* منظره خلیج همیشه فارس از روی قله بیرمی به دلیل گرد و غبار قابل رویت نبود.

* اگر قسمت شیب دار مسیر ( بجز دو قسمت دره ابتدایی و یال انتهایی ) را  به سه قسمت تقسیم کنیم، یک سوم بالایی دارای شیب ملایمی است.

* در کناره شرقی یک سوم نهایی یک غار طبیعی نیز دیده می شود.

* برخی کوهنوردان که از راه های دور به منطقه آمده بودند ، در قسمت های صاف زیر یال چادر زده بودند.

* حمل آب کافی موضوع بسیار مهمی است که نبایستی به بهانه سنگینی کوله ، آن را نادیده گرفت.

* این صعود به یاد ماندنی ، با برنامه ریزی دقیق باشگاه ماهین و سرپرستی جناب آقای قدرت الله اشتری اجرا شد و دو نفر از اعضای گروه لار در آن شرکت داشتند.

گزارش برنامه : آقای علی ملک

تایپ و تنظیم : شعله ملک

گزارش برنامه صعود به قله بیرمی به ارتفاع 1960 متر از سطح دریا
جناب آقای اشتری سرپرست برنامه (سمت راست) و آقای گلستانی مدیریت خانه کوهنورد (سمت چپ تصویر)