skip to Main Content

زمین : پر برف

تابلوی قله خورندان

نحوه دسترسی به پای صعود قله خورندان

در ساعت ۵:۳۰ صبح روز جمعه از نقطه ای در شرق تهران، به سمت جاجرود به راه افتادیم و بعد از پلیس راه وارد دور برگردان شدیم. سپس در جهت آبعلی به تهران وارد بلوار سد لتیان شدیم.

پس از طی نمودن جاده کناره سد تقریبا خالی از آب وارد روستای بزرگ نیکنام ده شدیم. درنهایت به روستای برگ جهان رسیدیم.

علیرغم بارش های شب قبل ، جاده مشکلی نداشت. توجه شود که این جاده  به روستاهای ایرا، جورد و لواسان بزرگ منتهی می شود .

برای رسیدن به روستای برگ جهان بایستی از جاده اصلی از دو راهی که با تابلو مشخص شده است به سمت چپ ، مسیر را ادامه داد.

همچنین جاده دیگری نیز از سمت روستای افجه به سمت روستای برگ جهان میرود که در فصل زمستان به دلیل لغزندگی توصیه نمیشود.

در نهایت در ساعت ۷ صبح به مسجد محله شاهان رسیده و ماشین هایمان را پارک کردیم. مسجد دیگری نیز در این روستای بزرگ قرار دارد که بعضا کوهنوردان و گردشگران به مقصد آبشار برگ جهان ماشین هایشان را در آنجا پارک میکنند.

مسجد محله شاهان و محل پارک ماشین ها

این محل دارای سرویس بهداشتی تمیزی نیز هست. در پشت مسجد نیز آب پر فشاری از یک لوله جریان دارد که ما در بازگشت جهت گل زدایی از کفش و … خود از آن استفاده کردیم.

شروع صعود به قله خورندان

در ساعت ۷:۲۰ صبح حرکت خود را از کنار مسجد شاهان رو به بالا آغاز کردیم و در پایان جاده آسفالته وارد شیبی تند و خاکی همراه با تعدادی پله شدیم. راه را از پله ها به سمت بالا ادامه داده و سپس به سمت راست ادامه مسیر دادیم.

این باریکه راه در بالا دست روستا و در دامنه سمت چپ دره ادامه می یابد.

ابتدای مسیر

این راه از کنار ویلایی میگذرد که راه دسترسی پر شیب آن ، بتن شده است. راه از بالای این ویلای منفرد باز هم به سمت راست ادامه می یابد.

از دامنه های سمت چپ آبشار تا گردنه کوچکی ادامه می یابد که در عکس مشخص است.

از روی این گردنه قلل خط الراس اصلی البرز مرکزی از گاو بینی تا ریزان و آتشکوه و … قابل رویت است.

از همین جا یال اصلی صعودمان آغاز میگردد.

گردنه کوچک و ابتدای یال اصلی

محل صرف صبحانه در مسیر صعود قله خورندان

کمی بالاتر به قسمت مسطحی میرسیم که محل مناسبی برای صرف صبحانه است.در سمت چپ این محل دامنه ای وجود دارد که مشخصه آن درخت و البته چشمه ای جاری در تابستان است .

این دامنه راه تراورس گونه ای به یال نهایی صعود قله گاو بینی است ولی وضعیت بهمن خیز آن کاملا آشکار بود.

محل صرف صبحانه

مسیر ما روی به بالا به سمت یالی است که مستقیما به قله خورندان منتهی می شود.

پس از صرف صبحانه و کمی استراحت ، یال را رو بالا ادامه دادیم اما به دلیل پرشیب بودن قسمت نهایی آن تا یال اصلی و فقدان گرده یال در این قسمت و به جهت پرهیز از احتمال ریزش بهمن ، کمی پایینتر در قسمتی که شیب ملایم تری با پوششی از بوته ها داشت به سمت راست تراورس کردیم و خود را به یال مجاور که گرده مشخصی داشت رساندیم.

در مسیر صعود

این یال را رو به بالا صعود کردیم و با گذشت از چند تپه که متوالیا ظاهر میشد در ساعت ۱۰:۵۰ به قله خورندان رسیدیم که تابلویی نیز روی آن قرار داشت.

قله خورندان

بازگشت از قله خورندان

پس از استراحت و عکاسی در ساعت ۱۱:۱۰ از همان مسیر رفت ، بازگشتیم. در محل صرف صبحانه میوه ، تنقلات و نهار مختصری صرف کردیم و در ساعت ۱۳ به پارکینگ رسیدیم.

سورپرایز آخر برنامه

آش رشته آخر برنامه

در محل پارکینگ زوج همنورد خوش ذوقمان با خود یک قابلمه بزرگ آش رشته بهمراه ظروف و گاز پیک نیک آوردند و لذت برنامه را دو چندان کردند. از این دوستان صمیمانه سپاسگزارم.

دقایقی خوش!

در ساعت ۱۳:۴۵ از همان مسیر جاجرود به تهران بازگشتیم و در ساعت ۱۴:۴۵ به تهران رسیدیم.

سایر توضیحات جهت صعود به قله خورندان:

* فقط یک گروه پس از ما در راه صعود به قله خورندان دیده شدند.

* قلل خط الراس زیبای البرز مرکزی ( خط تقسیم آب شمال و جنوب البرز) از قلل گل زرد در شرق تا مهرچال در غرب در قسمت شمالی این قله قابل رویت هستند.

* از روی قله ، قلل توچال در غرب ، زرینه کوه در شرق و آراکوه در جنوب نیز رویت می شوند.

*این برنامه برای روزهای پس از بارش برف (به شرط باز بودن جاده های آن) مناسب و ایمن است.

*در حالیکه در بعضی از روستاها با ایجاد راه بند و ایجاد مزاحمت برای کوهنوردان مشکلاتی ایجاد میکنند ، در این روستا مردم ریشه دار آن با ایجاد امکانات رفاهی و برخوردی مهربانانه ، فضای خوبی برای کوهنوردان بوجود آورده اند که از طرف مقابل کوهنوردان عزیز نیز مطلوب است  حرمت این فضا را نگاه دارند.