skip to Main Content

4.5/5 - (34 امتیاز)

گزارش صعود جدید به قله زرین کوه (دماوند):

درتاریخ ششم آبان ماه سال کم آب ۱۴۰۱ به تعداد ۱۳نفر باوسیله نقلیه شخصی ازمسیر برنامه بالا (رفت وبرگشت) صعود کردیم ونکات قابل ذکر ومتفاوت رادرزیر می آوریم:

*برای رفتن به ده جابان لازم نیست از دوربرگردان بعداز روستا به سمت تهران برگردیم.

بلکه درانتهای روستای جابان کنارجاده ازسمت راست خارج شده واززیر پل زیرگذر به آن طرف رفته ومستقیما” به ده اصلی جابان می رویم.

علیرغم خشکسالی امسال تا ابتدای یال صعود (نقطهB)آب زلال(چشمه ونهر)درمسیرداشتیم.

ادامه مسیر در امتداد رودخانه

دره دوم(انشعابی ازسمت راست) حامل قسمت اصلی آب نهراست که فاصله زمانی آن ازنقطه آغازین حرکت حدودا”یک ساعت میباشد.

جاده ای هم که درگزارش اولیه بدان اشاره شد تا این دره امتدادیافته وحتی دردره شرقی ادامه دارد وظاهرا”هدف ازآن انتقال اب بالادست به روستای درحال گسترش است

یال روستای جابان

مساحت دریاچه های تاروبه ویژه هویر آشکارا تقلیل یافته بود که درعکس مشاهده میفرمایید

صعود به قله زرین کوه
نمای دریاچه هویر و تار از بالای قله زرین کوه
بر فراز قله زرین کوه

: *عده ای ازکوهنوردان ازیال خسروان(مسیرزمستانی)به قله صعود کرده وازهمان مسیر برگشتند.

تاریخ : پنجشنبه ۷ خرداد ۸۸
تعداد: ۵ نفر
وسیله نقلیه: شخصی
هوا: نیمه ابری و معتدل
مقصد: روستای جابان

ساعت ۵ صبح از تهران به سمت جاده فیروزکوه به راه افتادیم. پس از صرف صبحانه در بین راه( بومهن) در ساعت ۶٫۳۰ ماشین ها را در انتهای روستا پارک نموده و در ساعت ۶٫۴۵ در امتداد رودخانه(شمال) به راه افتادیم.

دو دره در سمت راست دره اصلی قرار دارد ولی مسیر ما در امتداد دره اصلی(مستقیم) است. پس از یک ساعت و چهل دقیقه در ساعت ۸٫۲۵ به ابتدای یالی میرسیم که در وسط دره و سمت چپ شاخه آب اصلی آب قرار دارد (نقطه B) .

یال را میتوان به سه قسمت تقسیم نمود . قسمت اول به سمت چپ امتداد داشته و رنگ آن کمی قرمز تر است (نقطه C) . این فاصله پس از استراحت کوتاهی طی ۴۵ دقیقه پیموده میشود.

یال روستای جابان

سپس یال به سمت راست متمایل می شود(نقطه D) این مسیر (از C تا D) ظرف پنجاه دقیقه طی شد. از D تا سر یال(E) نیز حدودا ۴۰ دقیقه طول کشید . در این نقطه حفاظ سنگ چینی وجود دارد که مارا در مقابل باد محافظت مینمود.

پس از کمی استراحت و در مدت زمانی ۲۰ دقیقه ای در شیبی ملایم به قله زرینه کوه رسیدیم که درست روبروی یال طولانی دوبرار(در قسمت شمالی) قرار دارد.
حد فاصل دو قله زرین کوه و دو برار دو دریاچه هویر (HAVIR) در قسمت شرقی و تار در قسمت غربی واقع است که به وسیله یال ارتباطی دو کوه فوق از هم جدا میگردند.

نمای جنوبی قله

در ساعت ۱۲٫۲۰ به قله زرین  کوه رسیدیم.

قله زرین کوه

پس از کمی استراحت و تماشای مناظر زیبا به سمت پایین حرکت نمئده و با عبور از همان مسیر رفت در ساعت ۱۴٫۴۵ به ده جابان وارد شدیم.

سایر توضیحات جهت دسترسی به قله زرین کوه :

ده جابان حدودا ۲۰ کیلومتر بعد از گیلاوند و کمی بعد از روستای آینه ورزان قرار دارد. به دلیل دو بانده بودن جاده میبایستی از روستای جابان کنار جاده عبور نموده و با استفاده از دوربرگردان به راهی روستای جابان پای کوه (قسمت قدیمی روستا) رسید
*قسمتی از مسیر ابتدایی راهپیمایی جاده خاکی است که ظاهرا به منظور لوله کشی آب با بلدوزر ایجاد شده است