skip to Main Content

هوا: معتدل

زمین : خشک

دسترسی به پای صعود قله سنگر اوریم

قله زیبا و جنگلی سنگر اوریم در روستای اوریم و در منطقه سواد کوه مازندران واقع شده است.

در ساعت ۵ صبح پس از تجمع در نقطه ای از شرق تهران، به سمت جاده فیروزکوه به راه افتادیم.

ساعت ۸ صبح به روستای اوریم به ارتفاع ۱۷۵۰ متر رسیدیم.

۵ کیلومتر پس از ورسک، دو راهی جاده آسفالته منتهی  به روستای در جهت مخالف جاده دیده میشود.

برای دسترسی به این دو راهی دو راه وجود دارد.

راه اول  و البته غیر استاندارد ،  بلافاصله پس از رویت دو راهی اوریم ، بریدگی در گاردریل وسط ( احتمالا توسط افراد محلی) می باشد.

راه دوم، دور برگردان استاندارد ،سه کیلومتر بعد از رویت دوراهی روستا یعنی جمعا ۸ کیلومتر بعد از ورسک می باشد.

محل پارک ماشین ها

ابتدای صعود به قله سنگر اوریم

در پارکینگ انتهای روستا (ابتدای خیابان البرز) و بالاتر از مسجد ماشین را پارک نمودیم، امتداد خیابان فوق را رو به بالا پی گرفتیم.

کوچه ابتدای صعود

کمی جلوتر راه آسفالته را رها کرده و قدم در یک جاده خاکی باریک در سمت چپ آن گذاشتیم.

پس از طی راه مختصری آن را نیز رها نموده و از راه پاکوب سمت چپ که از کنار خانه ای مخروبه میگذرد، صعود خود را ادامه دادیم.

خانه قدیمی در سمت چپ مسیر صعود
صعود به قله سنگر اوریم
خانه مخروبه قدیمی در سمت چپ مسیر صعود

این راه پاکوب تا گردنه و با جهت جنوب به شمال میرود.

ما در ساعت ۹:۳۰ روی گردنه کمی استراحت نمودیم.

پس از آن از مسیری پر شیب و نیمه صخره ای و دارای پاکوب به سمت غرب تا قله متمایل شدیم.

قله سنگر اوریم با تابلوی دست نویس

صعود قله اول ودوم سنگر اوریم

در ساعت ۱۱٫۳۰ به قله اول ( با تابلویی دست نویس) به ارتفاع ۲۶۰۰ متر صعود نمودیم.

پس از کمی توقف ، مجددا در مسیر یال اصلی ادامه داده و در ساعت ۱۲٫۳۰ به قله دوم اوریم ( تقریبا به همین ارتفاع) رسیدیم.

قله دوم سنگر اوریم

بازگشت به سمت پایین

پس از استراحتی مختصر، به سمت دکل های برق و در مسیر دسترسی به دکلها به راه افتادیم.

مسیر کلی جاده صرفنظر از پیچ و خم های آن ، به سمت جنوب و روستای عباس آباد است.

در نقطه ای از مسیر که جاده عباس آباد رو به بالا میرود، راه ضعیف چپ را که به دو سه خانه مسکونی ختم میشود را انتخاب نمودیم.

مسیر برگشت

در اینجا مسیری را به سمت شمال شرق پیمودیم .

پس از کمی پیمایش به صورت تراورس تا ابتدای جنگل رفتیم و در اینجا به دو گروه تقسیم شدیم.

یک گروه از همین جا به سمت امامزاده در پایین دست سرازیر شده و سپس ، در همان جاده دکل های برق قرار گرفتند و بدون اینکه از گردنه سرازیر شوند ، در مسیر همان جاده ، مستقیما به روستا رسیدند.

گروه دوم با عبور از همان جنگل،  با تعداد بیشتر و دردسر مضاعف به همان گردنه رسیدند ولی بجای انتخاب جاده دکل های برق از آن سرازیر شده و پایینتر از روستا به جاده دسترسی پیدا کردند.

گردنه مورد اشاره در گزارش

غرض از ذکرمطالب فوق این است که سایر کوهنوردان در صعود های خود به این قله و انتخاب راه برگشتی متفاوت بدانند که مسیر درست چیست .

پس از رسیدن به گردنه بهتر است سرازیر نشده و جاده دکلهای برق پیموده شود.

کوچه انتهای مسیر جاده دکلهای برق

در ساعت ۵:۳۰ ( تاخیر به دلیل اشکال فنی در دو دستگاه از سواریها) به سمت تهران به راه افتادیم و در ساعت ۹ به تهران رسیدیم.

*سایر توضیحات جهت دسترسی به قله سنگر اوریم

– به محض ورود به گردنه ، قله ارفه کوه در شمال- آنطرف دره- رویت میشود.

-از روی قله سنگر اوریم، در قسمت شرق و جنوب شرق، قلل خرو نرو، نیزوا ، اتابک و قدمگاه به ترتیب از چپ به راست دیده میشوند.

– در مسیر برگشت آب وجود دارد ولی بهتر است آب کافی همراه همنوردان باشد.

– در تمامی مسیر رفت و برگشت آنتن موبایل وجود دارد.

– انتخاب مسیر جنگلی برای برگشت اگرچه با کمی تاخیر همراه بود ، ولی بسیار زیبا و پاییزی بود.