skip to Main Content

تاریخ صعود: ۴ و ۵ خرداد ماه سال ۸۵

تعداد: ۱۰ نفر

نحوه دسترسی به پای صعود قله شاه البرز

در ساعت ۵٫۳۰ روز پنجشنبه ۴-۳-۱۳۸۵ و در هوایی بارانی با سه دستگاه وسیله نقلیه شخصی از تهران به راه افتادیم.

بارندگی شب قبل موجب سفید شدن قله توچال تا ارتفاع حدود سه هزار متری شده بود( به روایت دوستانی دیگر بر روی قله توچال حدود ۱۵ سانتی متر برف نشسته بود)

بعد از کارخانه سیمان آبیک و از دو راهی طالقان از اتوبان کرج-قزوین جدا شده و به سمت شمال پس از عبور از زیاران و صمغ  آباد و گردنه ای زیبا به سمت مرکز طالقان-شهرک-طی مسیر نمودیم.

منطقه ای سرسبز و زیبا در کنار دریاچه سد طالقان پیش روی ماست.

موقعیت قله شاه البرز به نحوی است که فقط در محدوده ای گردنه تا نرسیده به کف دره طالقان قابل رویت بوده و تا نزدیکی های صعود به قله از دید ما خارج است.

پس از عبور از شهرک به سمت شمال در ساعت ۸ به ده حسنجون رسیدیم.

اتومبیلها را در پارکینگی روباز و کرایه ای پارک نموده و در همانجا (محل پارکینگ) صبحانه را صرف نموده و پس از به جا گذاشتن وسایل مازاد در داخل  ماشین در ساعت ۸٫۴۰ به راه افتادیم.

آغاز صعود به قله شاه البرز

برای پرهیز از مسیر داخل ده که دارای چند دو راهی و سه راهی است میتوان از کنار پارکینگ از مسیر گورستان ده و تماما از جاده خاکی ماشین رو به این مقصد دست یافت.

مسیر تماما در امتداد رودخانه ای پر آب به صورت راهی مالرو در دامنه کوه سمت چپ (غرب) رودخانه می باشد.

پس از خروج کامل از ده و باغات محصور آن در شیبی سربالایی حرکت مینماییم که در قسمت های میانی آن نیز چشمه ای کوچک قرار دارد.

در ساعت ۱۰٫۲۰ به پلی چوبی که مسیر را به سمت راست رودخانه تغییر میدهد میرسیم. این منطقه به نام دور بان بسیار سرسبز و مشجر و تفرجگاه عمومی است.

از تپه کوتاهی بالا رفته و در امتداد دره و رودخانه ای دیگر در سمت راست دره قبلی- که به رودخانه اصلی می ریزد- سرازیر شدیم.

ادامه مسیر دادیم و در ساعت ۱۱٫۱۵ به دو شاخه ای دیگر (میان آب) می رسیم که یالی از وسط آن با شیبی ملایم به سمت بالا میرود.

قسمت عمده رودخانه در سمت راست و شاخه کوچک و کم آب آن در سمت چپ که مسیر ماست جریان دارد. کمی بعد راه مالرو از کف رودخانه (نهر) سمت چپ جدا شده و به بالای یال فوق الذکر می رود.

به دلیل جدا شدن از آب در ابتدای این راه مالرو که در واقع ابتدای سربالایی جدی است مختصری استراحت نموده و در ساعت ۱۱٫۳۵ به سمت یال حرکت نمودیم.

در ساعت ۱۲ به دو راهی دیگری می رسیم که می بایستی به سمت راست و رو به بالا ادامه دهیم.

در کنار این دو راهی و محل دو شاخه رودخانه تابلو های راهنمایی نصب شده که مسیر قله شاه البرز و محل استقرار چادر (چال یورد) را نشان میدهد.

این راه در ابتدا رو به بالاست و سپس به صورت تراورس به سمت راست و با عبور از سه- چهار دره امتداد می یابد.

یکی از دره ها دارای آب گوارایی است که در کنار آن حدود یکربع استراحت میکنیم.

از اینجا بارندگیهای پراکنده شروع شده و تا نیمه های شب ادامه می یابد اما اثری از برف تازه ای که بر روی قله توچال نشسته بود در این منطقه و ارتفاعات آن مشاهده نمی شود.

نکته جالب توجه دیگر این منطقه سرسبزی بی اندازه و پوشش گیاهی بی نظیر آن است. بخش قابل توجی از دامنه کوهها به طور کامل از ریواس پوشیده شده است.

در ساعت ۱۴٫۲۰ به چال یورد رسیدیم که منطقه ای نسبتا مسطح و وسیع و پر آب است. در واقع راهی که از دره کم آب به سمت چپ جدا شده بود در این نقطه به سر منشا رودخانه پر آب سمت راست منتهی می شود.

چنانچه رو به کوه بایستیم (تقریبا رو به شمال)، در سمت راست قله ای دیده می شود که دامنه های غربی آن پرتگاهی است (قله سات به ارتفاع ۳۸۵۰ متر)

و در سمت چپ نیز در داخل دره ای، سنگی صاف، شیبدار و تقریبا خاکستری رنگ به شکل آبشار از دور قابل رویت است.

مسیر قله شاه البرز در وسط این دو قسمت و بر روی یال نسبتا پهنی قرار دارد.

این یال به صورت کمان با کمی پیچ و خم و با گرایش به سمت چپ رو به قله امتداد می یابد و تقریبا در قسمت عمده مسیر آن، قله مشاهده نمیگردد.

پهنای مسیر و پیچ و خم آن به نحوی است که در شرایط بد جوی و مه آلود بودن هوا امکان گم کردن مسیر در برگشت از قله قابل اعتناست.

محل برپایی کمپ شب مانی در مسیر صعود قله شاه البرز

با نصب سه تخته چادر در محلی صاف کنار آب و مجاور تخته سنگی بزرگ به استراحت پرداخته و سپس گشتی در منطقه می زنیم.

کوهنوردان زیادی- عمدتا از شهرهای اطراف-در محل های مختلف چادر زده اند.

گیاهان خوراکی دارویی فراوانی در اطراف وجود دارد و به همین خاطر عده ای صرفا برای چیدن و فروش آندر کنار جاده و حتی اتوبان قروین به اینجا آمده اند.

از آن جمله است: والک با برگ پهن، ریواس، پیازچه ای که محلی ها به آن شور میگویند و همچنین قارچ.

روز صعود به قله شاه البرز

روز دوم (جمعه): در ساعت ۴ صبح بیدار شده و در ساعت ۴٫۴۰ به راه میفتیم .

کوله صعود را که محتویات آن شامل آب، میوه ،خرما، شکلات و … می باشد شب قبل آماده نموده ایم.

پس از سه ساعت و چهل و پنج دقیقه به قله شاه البرز می رسیم (ساعت ۸٫۲۵) و قله های زیبا و مطرح البرز از اینجا دیده می شوند:

سیالان، نرگسها، علم کوه، تخت سلیمان،هفت خونی، وروشت، آزادکوه، دماوند،ناز و کهار و …

پس از گذشت ۲۰ دقیقه استراحت، گرفتن عکس و تماشای مناظر زیبای اطراف در هوایی صاف و مطبوع در ساعت ۸٫۴۵ به سمت پایین به راه افتادیم.

در ساعت ۱۰٫۴۰ به محل چادر رسیدیم و پس از کمی اطراق و صرف غذا چادرها را جمع نموده و در ساعت ۱۳ به سمت پایین به راه افتادیم.

در ساعت ۱۴٫۲۰ به محل دو شاخه دره- شروع شیب تند و مجاور تابلوی اول- و در ساعت ۱۷ به محل پارکینگ رسیده و در ساعت ۱۷٫۴۰ به سوی تهران حرکت کردیم.