skip to Main Content

گزارش برنامه صعود به قله خرسنگ به ارتفاع ۳۹۱۰ متر

امتیاز شما

گزارش برنامه صعود به قله خرسنگ به ارتفاع ۳۹۱۰ متر

ساعت و تاریخ حرکت : ۲۴/۰۳/۸۵ ساعت ۱۵٫۳۰( از شرق تهران)

هوا: آفتابی و گرم

تعداد: ۸ نفر

میدان اصلی فشم در رودبار قصران به یک دو راهی ختم میشود راه سمت چپ به سوی میگون، دربندسر،شمشک و نهایتا به گاجره و گچسر در جاده چالوس امتداد می یابد.

راه سمت راست که در ابتدا با یک پمپ بنزین شروع میگردد به سمت زایگان (زاگون)، لالون، آب نیک و در خاتمه به گرمابدر می رود. این جاده تا گردنه خاتون بارگاه ، تنگه یونیزا و دشت لار ادامه دارد اما از ده گرمابدر از ورود وسایط نقلیه شخصی به آن توسط اداره حفاظت از محیط زیست ممانعت می گردد.

در ساعت ۱۶٫۳۰ به ده آب نیک ( قبل از گرمابدر) می رسیم. اتومبیل های شخصی را در ده پارک میکنیم و در امتداد رودخانه پس از ده دقیقه به راه می افتیم. مدتی حداقل نیم ساعت در جاده خاکی کنار رودخانه و باغات، ادامه مسیر می دهیم. پس از عبور از رودخانه با استفاده از پلی که از دو-سه چوب گرد تشکیل شده بود به ابتدای تنگه ای عمیق می رسیم. راه مالرو در این قسمت از دامنه خاکی شمت راست (شرقی) تنگه به بالا می رود (دامنه مقابل، دیواره ای بلند و سنگی است)

بلافاصله پس از پایان شیب دامنه و در آن سمت آن چشمه آب گوارایی وجود دارد که ما در ساعت ۱۷٫۵۵ به آن میرسیم در اینجا گستره ای سرسبز، وسیع و پر آب روبرویمان ظاهر می شود.

دامداران در این فصل در منطقه حضور دارند.

در امتداد راه مالرو در ادامه مسیر از بالای یک چشمه بزرگ (با اختلاف ارتفاعی حدود ۱۰ متر) عبور نموده و بعد به یک دو راهی می رسیم. راه روبرو با کمی سرازیر شدن به کف دره و مجاور رودخانه میرسد که راه صعود به قله روبرو (جانستون) است. راه سمت راست پس از عبور از گردنه ای کوچک بر بالای تنگه ای دیگر در امتداد دره ای پر برف ادامه می یابد . در قسمت های مختلف این دره چشمه آب وجود دارد و مادر ساعت ۱۹ در مجاورت گوسفند سرایی خالی چادر میزنیم . گردنه صعود به قله خرسنگ در روبرو پیداست.

صبح روز بعدپس از جمع کردن چادر و وسایل در ساعت ۵٫۱۰ به راه می افتیم و در کنار برفچالی زیر گردنه، حدود ۴۰ دقیقه صرف چای و صبحانه نموده و کوله ها را همانجا می گذاریم و در ساعت ۷٫۲۰ به گردنه، ساعت ۸٫۰۵ به قله اول و ساعت ۸٫۴۰ به قله اصلی خرسنگ می رسیم. بین قله اول و قله اصلی گردنه کوتاهی ( نسبت به ارتفاع قلل مجاور) قرار دارد.

در ساعت ۹٫۱۵ از قله برگشته و در ساعت ۱۳٫۳۰ به محل ماشین ها و در ساعت ۱۴٫۳۰ به تهران می رسیم.

توضیح: صعود به این قله به صورت یکروزه به راحتی قابل اجراست اما به منظور استفاده از طبیعت زیبای منطقه در فصل بهار و پرهیز از ترافیک پر حجم ساعات پایانی روزهای تعطیل ( در جاده دسترسی به منطقه) برنامه صعود در یکروز و نیم اجرا گردید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top