skip to Main Content

هوا : معتدل وصاف و  سرد در ارتفاعات

نحوه دسترسی به پای صعود خرسلگ:

ابتدای مسیر

ساعت ۷ صبح در محل پارکینگ انتهای روستای وارنگرود ( واقع در جاده چالوس، بعد از گچسر، دو راهی دیزین، دو راهی وارنگرود) قرار گذاشتیم.

در همین ساعت در امتداد رودخانه وارنگه رود حرکت نموده و در ساعت ۸:۲۵ به ابتدای دره شیر کمر رسیدیم.

مشخصه این دره تعدادی درخت بید، یک چشمه (که امسال بسیار کم آب بود) و نهر آبی که از بالا دست دره جاری است ، می باشد.

ابتدای دره شیر کمر و محل صرف صبحانه

محل صرف صبحانه در مسیر صعود به قله خرسلگ:

صبحانه را در کنار چشمه صرف نمودیم و راس ساعت ۹ در امتداد این دره فرعی منشعب از دره وانگرود به صعود خود ادامه دادیم.

ارتفاع محل صبحانه ۲۶۴۰ متر می باشد

آب آشامیدنی در مسیر صعود به قله خرسلگ:

این دره در نیمه دوم خرداد ماه و اوایل تیر، هوش از سر انسان میبرد.

چشمه های متعدد و سرسبزی این دره واقعا کم نظیر است.

البته با احتساب خشکسالی امسال و خشک شدن بسیاری از چشمه های همیشه جاری در البرز و به ویژه زاگرس، چشمه های این دره نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کم آب شده است.

از جمله این چشمه ها، چشمه کنار گوسفند سرا می باشد که در ساعت ۱۰ صبح به آنجا رسیدیم.

گرچه برخلاف چشمه ابتدای دره شیر کمر توانستیم ظرفهایمان را از آب پر کنیم.

در ساعت ۱۱:۲۰ وارد محوطه محیط بانی به ارتفاع ۳۲۹۰ متر شدیم که اتاقی فلزی و محفوظ در آن قرار دارد و چشمه آبی نیز در آن جاری است.

راه پاکوبی از اینجا رو به شرق تا گردنه روبرو میرود که در سمت چپ (شمال) آن قله سوتک و در سمت راست ( جنوب) آن قله خرسلگ واقع است.

از همین گردنه میتوان به هر دو قله دست یافت.

گردنه مورد اشاره که از آن میتوان به هر دو قله خرسلگ و سوتک دست یافت

ادامه راه پاکوب فوق به سوی شرق به زیر قله های کمانکوه ، سرماهو و یخچال میرود و در ادامه به گردنه چورن و قله آزاد کوه ختم میگردد.

اگر دو خط فرضی عمود بر هم یکی به سمت قله خرسلگ در جنوب و دیگری به سمت گردنه ، از اتاقک نگهبانی رسم کنیم ، ما مسیر خود را در امتداد مستقیم نیمساز زاویه بین این دو خط انتخاب کردیم که تپه ماهوری است.

در همین امتداد ، در ساعت ۱۲:۳۵ به روی یال بین گردنه و قله به ارتفاع ۳۵۷۵ متر رسیدیم.

بعد از تپه ای کوچک و صخره ای که شاخص و منحصر به فرد است و پس از کمی استراحت در این نقطه به صعود ادامه دادیم.

مسیر پرشیب و البته دارای پاکوب است.

صعود قله خرسلگ:

گروه کوهنوردی لار بر فراز قله خرسلگ

ساعت ۱۳:۲۰ به قله خرسلگ رسیدیم. این قله دارای تابلوی کوچکی نیز هست و از محل استراحت قبلی ما نیز دیده میشد.

ارتفاع قله خرسلگ ۳۷۲۰ متر ( با جی پی اس ما) می باشد.

حدود یکساعت بر روی قله به استراحت سپری کردیم.

ساعت ۱۴:۲۰ با احتیاط از قله سرایزیر شدیم چون حدود بیست متر انتهایی آن کمی سنگی و البته فاقد هر گونه چالش و نگرانی است.

قسمت های سنگی مسیر

از سمت چپ (غرب) همان تپه سنگی به سمت محیط بانی سرازیر شدیم.

محل صرف نهار در مسیر بازگشت از قله خرسلگ:

در ساعت ۱۵:۱۰ کنار چشمه محیط بانی به استراحت و صرف نهار پرداختیم.

در ساعت ۱۵:۳۵ با سرعت مناسبی از همان مسیر رفت، سرازیر شدیم و در ساعت ۱۷:۳۵ به پارکینگ ماشین ها رسیدیم.

سایر توضیحات جهت صعود به قله خرسلگ:

* گروه دیگری از کوهنوردان قدیمی نیز تقریبا همزمان با ما به قله خرسلگ رسیدند.

*روی تابلوی سر قله اسامی دیگری نیز برای قله درج شده بود: خرسرک یا خرس سرک.

تابلوی قله و نمای کمانکوه زیبا در پس زمینه

*رشته فرعی هرزه کوه ( شامل قله های هزار لا، سکه نو ، سه چال ، شیورکش ، دال کولی و …) در جنوب و به موازات یال (خرسلک به کمانکوه) قرار دارد.

بین این دو رشته دره وانگرود میباشد.

*در شمال قله خرسلگ هم ، رشته اصلی البرز ( خط تقسیم آب حوضه های آبریز شمال و جنوب البرز) قرار دارد.

قله های سوتک، سرخاب شرقی و غربی و امتداد آن قله های کندوان دیده میشوند. ( قله دونا پشت سر قله سرخاب قرار گرفته و قابل رویت نیست)

*به هنگام حرکت صبحگاهی ما در امتداد رودخانه وارنگه رود، گله عظیمی از گوسفندان(حدود ۷۰۰۰ راس) با گرد و خاک فراوان از منطقه خارج شدند که بنا به گفته چوپان مربوط به یکی از نهاد های حکومتی بودند.

* به هنگام برگشت نیز دو نفر از محیط بانان را دیدیم که برای کنترل خروج گله از منطقه رو به بالا میرفتند.