skip to Main Content

وسیله نقلیه: شخصی
هوا: نیمه ابری با باد کمی سرد در ارتفاعات بالا

نحوه دسترسی به پای صعود قله مهرچال از گرمابدر:

با دو قرار ساعت های  ۴:۳۰ در شرق تهران و ۵ صبح در گردنه قوچک به سمت فشم و سپس جاده گرمابدر حرکت کردیم.
در ساعت ۶ صبح به روستای بزرگ گرمابدر واقع در انتهای این جاده رسیدیم.
زمانی را صرف پیدا کردن بهترین راه دسترسی به پای یال صعود صرف کردیم و سپس آن را پیدا کردیم.
در میانه روستا و روبروی دیوار باغی از جنس سنگ قرمز میگون، یک خیابان فرعی تقریبا به موازات خیابان آسفالته اصلی از آن جدا میشود.

کوچه ورودی روستای گرمابدر

در ابتدای این راه خاکی تابلویی با نام “حجت الله گرمابدری” نصب شده است.
در مسیر این راه ویلا ها و باغ هایی در بستر مسیل رودخانه ساخته شده که بعضی از آنها بر اثر سیل تخریب شده اند.
آخرین ویلای این مسیر مربوط به گلخانه ای سرپوشیده ای است که پلی اختصاصی نیز برای دسترسی به ورودی آن احداث شده است.
در قسمتی پهن و مسطح در مجاورت این پل، ماشین ها را پارک نمودیم.

گلخانه ابتدای مسیر و محل پارک ماشین ها

در ساعت ۶:۳۰ به راه افتاده و از پل عبور نمودیم.
پارکینگ ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
در آن طرف پل از طریق یک راه پاکوب باریک و در بستری قرمز رنگ، خود را به ابتدای یال صعود می رسانیم.
از این یال در هر چهار فصل میتوان به قله پیرزن کلون صعود کرد با این توضیح که به فواصلی سه ردیف صخره بر روی این یال قرار دارد.

دسترسی به یال اصلی صعود

صرف صبحانه در مسیر صعود قله پیرزن کلون:

اولین ردیف صخره ها در ارتفاع ۲۷۰۰ متری قرار دارد که عبور از آن نرمال بوده و ما صبحانه را بالای همان صخره ها صرف کردیم.
صرف صبحانه از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۰۰ صبح به طول انجامید.
بعد از صرف صبحانه از شیبی تند و بد راه به صعود خود ادامه دادیم.
بالای این شیب ، قسمتی از مسیر مسطح است .
شیب بعدی به ارتفاع ۳۱۸۰ متری ختم میشود که در ساعت ۹:۳۰ به بالای آن رسیدیم.
از اینجا ، قله پیرزن کلون با هیبت تمام در انتهای یک مسیر تراورسه و بده و بستان بصورت تمام قد دیده میشود.
در این مسیر تراورسه ، دو رشته صخره دیگر نیز وجود دارد.

قسمت های سنگی مسیر

اولی که رنگ آن قرمز است ، به راحتی بالا رفته و از آن طرف سرازیر شدیم.
ولی برای عبور از دومی – با رنگ خاکستری روشن- از دامنه آن و از طریق شکافی دو طرفه، عبور نمودیم.
در ساعت ۱۰:۱۵ به گردنه زیر شیب نهایی منتهی به قله به ارتفاع ۳۳۰۶ متر رسیدیم.
پس از استراحتی مختصر، شیب آخر را که ارتفاعی معادل ۵۲۰ متر دارد را صعود نمودیم.

زمان رسیدن به قله پیرزن کلون:

در ساعت ۱۲:۳۰ پای بر قله پیرزن کلون گذاشتیم. مشخصه آن دو سنگ چین مرتفع به فاصله حدود چهار متر از یکدیگر می باشد.

سنگ چین های قله پیرزن کلون

تابلویی کوچک نیز بر روی قله پیرزن کلون قرار دارد.
حدود ۴۵ دقیقه بر بالای قله استراحت نموده و در هوایی با چاشنی باد و سرمای خفیف، نهار خود را نیز صرف کردیم.

زن_زندگی_آزادی

مسیر بازگشت از قله پیرزن کلون:

در ساعت ۱۳:۱۵ از همان مسیر صعود و در پاکوبی باریک، راه بازگشت را به دلیل شیب تند و بستر لغزنده (بلبرینگی) به آرامی در پیش گرفتیم.
با چند استراحت خوب به دلیل هوای مطلوب و چشم انداز زیبای قلل اطراف، در ساعت ۱۷:۳۰ تمامی نفرات به پای ماشین ها رسیدند.

نمای قله مهرچال در پس تابلوی قله پیرزن کلون

سایر توضیحات جهت صعود به قله پیرزن کلون از پای صعود گرمابدر:

* اگر چه در تمامی دره های اطراف یال ، بدون استثنا آب آشامیدنی جاری است، ولی در طول مسیر هیچ آبی یافت نمیشود.
افراد میبایستی آب کافی برای رفت و برگشت را به همراه داشته باشند.
* این قله ویژگی های جالبی دارد . از یکطرف درست بر بالای سر شاخه دشت لار( شاخه دوم) قرار دارد.
از طرف دیگر دید بسیار گسترده ای به اکثر قلل زیبای البرز مرکزی دارد. شاخه اول دشت لار از زیر قلل پالون گردن و خلنو سرچشمه میگیرد و در کمردشت( بالاتر از دریاچه لار) به شاخه دوم میپوندد.
* جهت مسیر صعود از شمال به جنوب است. امتداد این مسیر و با همین جهت به قله مهرچال ختم میشود.
یالی که به سمت غرب این قله از آن جدا میشود، در انتها با دور زدن به سمت جنوب، به قله همهن می رسد.
این سه قله در یک قوس دایره ای شکل کمتر از ۳۶۰ درجه در حلقه میانی خود کاسه (دشت) مرتفع مهرچال را تشکلی میدهند که در فصل بهار و تابستان بسیار پرآب و زیباست.
*عبور از دو قسمت صخره ای میانه مسیر( قسمت تراورسه) چالش خاصی ندارد ولی با احتیاط می بایست از آن گذشت.
*یک مسیر شناخته شده برای صعود به این قله ( البته به غیر از شرایط بهمن خیز) از روستای امامه است. گرچه بسیار زیبا ولی طولانی تر است.

نگارنده گزارش: علی ملک

عکس و تنظیم: شعله ملک

دور نمایی از قله زیبای چپکرو

This Post Has 3 Comments

1. باسلام ودرود؛ صعودهای متنوع وهچنین گزارش ها وتصایرارایه شده رابه اعضای گروه تبریگ میگم پیشنهاد می کنم درصورت امکان برای حضورمهمان یک یادوروز قبل از برنامه تون اطلاع رسانی شود.