skip to Main Content

4.9/5 - (41 امتیاز)

رفت: از رخ شمالی ( مسیر ده تنگه)

بازگشت : از رخ جنوبی ( گردنه مابین شهرستانک و آهار)

تاریخ : جمعه مورخ ۲۷-۰۸-۱۴۰۱

تعداد: ۱۶ نفر

وسیله نقلیه: شخصی

هوا: کمی سرد ( همراه با باد ۲۰ کیلومتر بر ساعت)

زمین: گل آلود در پایین دست و برف نازک در ارتفاعات

نحوه دسترسی به پای صعود قله قلعه دختر

قله قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک است در روستای آهار قرار دارد

پس از تجمع در محل قرارمان در ساعت ۵ صبح در نقطه ای از شرق تهران، به سمت گردنه قوچک و فشم حرکت کردیم.

قبل از فشم از میدانی به سمت چپ (اوشان) تغییر مسیر دادیم و در انتهای راه آسفالته به روستای بزرگ آهار رسیدیم.

قبل از رسیدن ما به این جاده فرعی، در مجاورت روستای باغگل،قسمت از کوه به دلیل بارندگی شدید روز و شب قبل ریزش کرده بود که توسط نیرو های راهداری رفع انسداد شد.

به دلیل راه بند محلی های روستای آهار، در محلی به فاصله تقریبی یک و نیم کیلومتراز میدان اصلی آهار (اول روستا) ، ماشین ها را پارک کردیم.

ابتدای صعود قله قلعه دختر

با اتلاف وقت قابل ملاحظه ای ، در ساعت ۶:۴۵ از میدان روستا و با عبور از پل در امتداد رود خانه به سمت روستای کوچک و ییلاقی ده تنگه حرکت خود را آغاز نمودیم.

در انتهای این کوچه مجاور رودخانه، از کوچه باریکی در سمت چپ بالا رفته و مجدد به کوچه پهن دیگری میرسیم .

این کوچه به صورت جاده ای خاکی تا روستای ده تنگه ادامه می یابد.

باغهای ده تنگه

با این توضیح که این جاده با عبور از رودخانه کم عمق به سمت راست رفته و حتی بعد از روستای فوق نیز، در امتداد دره اصلی ( زیر دامنه جنوبی قله سی چال ) ادامه می یابد.

محل صرف صبحانه

بعد از حدود یکساعت و نیم پیمایش، در ساعت ۸:۱۵ به دو راهی ورود به روستای ده تنگه رسیدیم .

پس از عبور مجدد از رودخانه در گوشه ای مسطح در کنار باغات، صبحانه خود را از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۴۵ صرف کردیم.

محل صرف صبحانه

پس از آن در امتداد دره فرعی و باغات روستا و همان جاده انشعابی که به منظور دسترسی به باغات طولانی ده تنگه  احداث شده، با جهت شرق به غرب به راهمان ادامه میدهیم.

این جاده در بالا دست باغات و در سمت راست (شمالی دره) واقع است.

در ساعت ۱۰:۱۵ به گردنه “زرگاه” به ارتفاع ۲۸۰۰ متر میرسیم.

در مسیر گردنه زرگاه

در سمت چپ آن شیب منتهی به قله قلعه دختر ( قزل ماما) و در سمت راست آن نیز یالی صخره ای قرار دارد.

مسیر منتهی به گردنه زرگاه ، راه باریک پاکوب و گل آلودی بوده که عبور از آن با سختی هایی همراه شد.

پس از استراحتی کوتاه از شیب تندی رو به جنوب بالا رفتیم.

این قسمت از مسیر کاملا پوشیده از برف نازک بود.

دور نمایی از قله قلعه دختر

در ساعت ۱۱:۰۵ به بلندترین نقطه این شیب به ارتفاع ۲۹۵۰ متر رسیدیم.

پس از آن به طرف گردنه ای که حدودا ۲۰ متر پایینتر بود سرازیر شدیم.

شیب نهایی قبل از قله

تپه دیگری در ادامه مسیرمان قرار داشت که از سمت چپ و با شیب ملایمی آنرا تراورس نمودیم و به زیر شیب نهایی منتهی به قله رسیدیم.

البته میتوانستیم همین تپه را هم صعود کنیم و از بالای آن صعودمان را ادامه دهیم ولی به دلیل بارش برف شب قبل و شیب تند این تپه ، از آن حذر کردیم.

شیب نهایی را که تا حدودی تند و پوشیده از برف تازه و لغزنده بود، مستقیما تا روی یال طی کردیم.

از روی یال تا قله قلعه دختر را که فاصله چندانی ندارد در شیبی ملایم به سمت چپ (شرق) حرکت کردیم.

صعود به قله قلعه دختر ( قزل ماما)
بر فراز قله قلعه دختر (قزل ماما)

در ساعت ۱۲:۱۵ به قله قلعه دختر (قزل ماما) به ارتفاع تقریبی ۳۲۰۰ متر رسیدیم.

حدود نیم ساعت روی قله توقف و استراحت نمودیم.

مسیر بازگشت و صرف نهار

در ساعت ۱۲:۴۵ برای برگشت، شیب تند و شن اسکی جنوبی را به سمت گردنه بین آهار و شهرستانک انتخاب کردیم.

حدود ۲۵ متر اول، کمی صخره ای بود.

بازگشت از قله قلعه دختر

به دلیل خیس بودن صخره ها تا حدود سر شده بود که با احتیاط و کمی اتلاف وقت از آن گذشتیم و در مسیر شن اسکی قرار گرفتیم.

صعود به قله قلعه دختر ( قزل ماما)
مسیر بازگشت به سمت گردنه مابین آهار و شهرستانک و دور نمایی از یال شمالی قله زیبای توچال

قبل از رسیدن به گردنه از دامنه سمت چپ آن سرازیر شدیم .

در ساعت ۱۴ به جاده و تک درختی رسیدیم که در فصولی از سال چشمه باریکی نیز از دامنه جاده روان است.

نهار را در کنار این درخت صرف کردیم که در سالهای دور، بسیار پر شاخ و برگ و باشکوه بود اما اکنون جز یک تنه و چند شاخه چیز زیادی از آن باقی نمانده بود.

پس از آن در امتداد این جاده به سوی شرق و بالای روستا به راه خود ادامه دادیم.

درست بالای تپه ای ماسه ای و قرمز رنگ و کنار یک گوسفند سرا به سمت روستا سرازیر شدیم.

صعود به قله قلعه دختر
محل سرازیر شدن از جاده به سمت روستای آهار( تپه ماسه ای قرمز رنگ)

در ساعت ۱۷ به آهار رسیدیم.

حدود نیم ساعت بعد به سمت تهران حرکت کردیم که به نسبت روزهای تعطیل از ترافیک کمتری برخوردار بود.

سایر توضیحات جهت صعود به قله قلعه دختر:

-ممنوعیت ورود ماشین قبل از روستا، مورد تایید اکثر همنوردان ما نیز بود. چون روستا ظرفیت حجم عظیم ماشین های ورود کوهنوردان و گردشگران را در روزهای تعطیل ندارد. ظاهرا در سایر ایام هفته ورود آزاد است.

البته بهتر است تعدادی سواری خطی از محل گیت کوهنوردان را تا روستا برسانند تا هم اشتغالی ایجاد شود و هم وقت از کوهنوردان تلف نشود.

-سرویس بهداشتی تمیزی قبل از میدان روستا میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

-در مسیر دره فرعی صعود (از روستا تا زیر گردنه) آب زلالی جاری است اما چشمه ای در طول مسیر قرار ندارد( چشمه ها بالاتر از مسیر ذکر شده است) بنابراین بهتر است آب آشامیدنی را همراه خود داشته باشید.

– یک گروه کوهنوردی و دو گروه دو نفره نیز قبل از ما به قله صعود کرده و از همان راه ده تنگه بازگشتند.

یک گروه سه نفره نیز از شهرستانک بالا آمده بودند که نزدیک قله در مسیر بازگشتمان آنهارا ملاقات کردیم.

-مانند دره جنوبی قله قلعه دختر، در دره شمالی نیز باغات تا زیر گردنه امتداد دارد.

– جاده دامنه جنوبی به سمت آهار، به دلیل ریزش های مکرر کوه از بین رفته و در حد عبور موتور سیکلت قابل استفاده است.

روستای آهار در بازگشت

در قسمت هایی از آن نیز پوشش گیاهی کاملی مجددا روییده است.

بقای این جاده میتوانست منجر به گسترش ویلاسازی از هر دو طرف روستاهای آهار و شهرستانک به سمت گردنه مابین آن شود.

گزارش : علی ملک

تایپ و تنظیم: شعله ملک

صعود به قله قلعه دختر
مسیر سمت راست ، مسیر رفت از ده تنگه و مسیر بازگشت در سمت چپ تصویر مشاهده میشود . طول این مسیر حدود ۲۲ کیلومتر می باشد