skip to Main Content

وسیله نقلیه : شخصی

هوا : معتدل

روز پنجشنبه :

روز قبل از تاریخ فوق، به تعداد ۳۸  نفر از تهران وارد شهر زیبای تفرش شدیم و از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر بازدید کردیم.

عصر همان روز به روستای بزرگ و مشجر ” نقوسان” در پای قله پناس رفتیم و شب را در منزلی اقامت گزیدیم.

روز جمعه:

۱۹ نفر از جمع فوق به قصد صعود قلل تخت رستم و پناس با تعدادی ماشین به کنار امام زاده ای واقع در ابتدای دره منتهی به قلل فوق رفتیم.

گزارش برنامه صعود به قله پناس
ابتدای راه بعد از پارکینگ و قبل از کوچه باغ، سد خاکی کوچک در پشت سر و قله نقوسان در انتهای تصویر دیده میشود

در پارکینگ بالاتر از محوطه امام زاده ، ماشین ها را پارک نمودیم.

در اینجا آب قناتی از مظهر آن جاری است که محلی ها از آن مینوشند.

در ساعت ۶:۴۵ در امتداد جاده خاکی رو به بالا رفته و صعود خود را از داخل کوچه باغی شیبدار منتهی به ابتدای یال قبل از سد خاکی و دریاچه آن آغاز نمودیم.

ابتدای یال صعود با نمایی از سد کوچک خاکی و دریاچه کم آب پشت آن

دریاچه پشت سد کم آب و سبز رنگ بوده و احتمالا همین آب از مظهر قنات جاری است.

یالی که ما بنا به توصیه راهنمای محلی برای صعود انتخاب کردیم ، طولانی بوده و به صورت یک قوس تقریبا نیم دایره، از سمت راست دره شروع میشود.

با عبور از قسمت های صخره ای و به سمت چپ تغییر مسیر داده و به قله پناس – درست روبروی دره- میرسد.

گزارش برنامه صعود به قله پناس
قله دو قلوی سنگی پناس و قله تخت رستم در سمت راست آن، قسمت های صخره ای یال نیز در تصویر مشاهده میشود

محل صرف صبحانه در مسیر قله پناس

در ساعت ۷:۴۵ به یک باغ گردو در گوشه ای از میانه همین یال میرسیم و در کنار چشمه کم آب ” چپر” صبحانه میخوریم.

در ساعت ۸:۳۰ مجددا به راه افتاده و به سمت یال اصلی بالای سرمان میرویم.

قابل ذکر است که تمام راه از کف دره تا روی یال دارای راه پاکوب مشخصی است ولی بر روی یال کم رنگ میشود.

پس از یکساعت به قسمت مسطحی درست زیر یال اصلی رسیده و به موازات یال، در همین قسمت مسطح با شیبی ملایم به صعود خود ادامه میدهیم.

نهایتا به قسمت های صخره ای قبل از شیب تند آخر میرسیم.

در اینجا از دامنه سمت راست این صخره ها ، با سه بار پایین و بالا رفتن به آخرین گردنه زیر شیب اصلی به ارتفاع ۲۶۷۰ متر خود را میرسانیم.

در اینجا کمی استراحت میکنیم و مستقیما شیب بالای سرمان را طی میکنیم تا به زیر صخره ای با ارتفاع تقریبی ۳۰ متر میرسیم که بالای آن قله تخت رستم است.

گزارش برنامه صعود به قلل تخت رستم (2920) و پناس (2900) تفرش
سنگی خاص زیر قله تخت رستم

تعدادی از گروه با نظر سرپرست به سمت این قله رفته و بقیه افراد گروه از زیر آن با تراورس مسیر تا زیر تخته سنگ مشابهی میروند که بالای آن قله پناس است.

قله تخت رستم که گروه اصلی از زیر آن به سمت قله پناس تراورس کرد

این تخته سنگها سه قلو و جدا از هم هستند که البته شرقی ترینشان دو سه متری بلند تر است ولی بدون ابزار فنی قابل صعود نمی باشد.

دسترسی به قله پناس

در ساعت ۱۲:۲۰ به قله پناس (اولین صخره) میرسیم.

گزارش برنامه صعود به قلل تخت رستم (2920) و پناس (2900) تفرش
روی قله پناس

حدود ۱۵ دقیقه بر روی آن استراحت میکنیم و سپس به راه میفتیم.

البته تعدادی از افراد گروه نیز به فضای بین صخره دوم و سوم رفته و سپس به گروه جلودار ملحق شدند.

از همان مسیر رفت، راه برگشت را در پیش گرفته و پس از استراحتی در کنار چشمه چپر در ساعت ۱۶ به پارکینگ میرسیم.

سایر توضیحات جهت دسترسی به قله پناس:

* پس از صرف نهار آماده در همان اقامتگاه، بصورت جداگانه عازم تهران شدیم.

* به علت فقدان آب بر روی یال تا قله ، آب بیشتری باید حمل نمود.

* در انتهای دره ای که در ابتدای گزارش بدان اشاره شد یالی مستقیم به سمت قله میرود که زمان کمتری صرف صعود آن میشود اما در قسمت های انتهایی شیب تندی دارد.

* بر روی قله تاسیسات مخابراتی مجهزی قرار دارد و آنتن آن از روی روستای نقوسان قابل مشاهده است .

* روستای نقوسان و قله پناس در غرب شهر تفرش واقع هستند. مسیر روستا به قله نیز، شمالی به جنوبی است.
* در دره بالای سد ، آب جاری است و چشمه هایی نیز در بالا دست آن و نزدیک قله وجود دارد.