skip to Main Content

هوا: خنک و آفتابی

زمین: تماما خشک

نحوه دسترسی به مبدا صعود قله گل زرد از پای صعود مبارک آباد آبعلی

راس ساعت ۵ صبح از شرق تهران به مقصد مبارک آباد آبعلی حرکت کردیم.

به دوستان دیگری نیز که با ماشین شخصی خودشان آمده بودند در کنار امامزاده حمزه (واقع در جاده مبارک آباد جاده هزار، اولین پیچ U-TURN) بعد از آبعلی ملحق شدیم.

در ساعت ۶٫۳۰ صبح از این نقطه که ارتفاع آن ۲۲۳۰ متر است در امتداد دره ای خشک رو به شمال به راه افتادیم.

تنگه ابتدای مسیر

این مسیر دارای قسمت های متنوع و پر چالشی است و برای گروههای پر تعداد توصیه نمیشود.

قسمت های ابتدایی آن در مسیر تنگه ای است که در فصول آب دار دره، عبور از آن کمی با سختی همراه است.

در انتهای این مسیر، قسمت های پر شیب شنی و خاکی و سپس صخره ای و ریزشی دارد.

آبشار کوتاه انتهای تنگه

محل صرف صبحانه در مسیر صعود به قله گل زرد از پای صعود مبارک آباد

خروج از تنگه با شیب تند خاکی

پس از عبور از تنگه، وارد دامنه خاکی سمت راست شده و در جاییکه دره دو شاخه میشود ( البته هر دو شاخه دارای آب است) وارد دره سمت راستی میشویم.

در این نقطه مشغول صرف صبحانه میشویم.

امتداد دره سمت راست بعد از صبحانه

در ساعت ۸٫۱۰ به این دره که ارتفاع آن ۲۵۱۰ متر است وارد میشویم.

پس از صرف صبحانه امتداد دره را رو به شرق ادامه میدهیم.

گاهی از کف دره و گاهی از دامنه بد راه سمت راست آن ادامه مسیر میدهیم.

قسمتی که با گرایش به سمت چپ به شیب تند زیر دهلیز راهی شدیم

چشمه در مسیر صعود به قله گل زرد و تغییر جهت

در ساعت ۱۰ صبح و در ارتفاع ۲۷۷۰ متری به چشمه پر آب و چند شاخه ای میرسیم و پس از استراحتی مختصر در کنار آن، آب کافی را برای ادامه مسیر برمیداریم.

آخرین چشمه مسیر صعود

پس از آن با گرایش به سمت راست بالا میرویم و به پهن ترین یال بین تمامی یالهای اطراف میرسیم که مستقیما تا دهلیز های صخره ای ادامه مسیر صعودمان امتداد می یابد.

دهلیز سمت راستی که در ورودی آن سه اصله درخت سرو کوهی مشاهده میشود، و همچنین دهلیز سمت چپی قبلا تست شده و عبور از آن بدون وسایل فنی مشکلاتی را بهمراه دارد.

شیب تند زیر دهلیز
گروه در حال صعود به سمت دهلیز ها

ابتدای دهلیز در مسیر قله گل زرد و انتخاب مسیر درست

در ساعت ۱۲ به ابتدای این دهلیز میرسیم که ارتفاع آن حدود ۳۲۴۰ متر بوده و ۴۰۰ متر صعود پر مخاطره در انتظار ماست.

مسیر دهلیزی و صخره ای

خطر اصلی این مسیر( بجز یک نقطه تاقچه ای مرتفع که با کمک طناب انفرادی و احتیاط از آن عبور کردیم) عمدتا کنده شدن سنگ های درشت و لق (اصطلاحا بی ریشه) مسیر است.

نکته آنکه تماما مسیر راست این دهلیز را برای عبور انتخاب کردیم که البته مستلزم احتیاط کافی، عبور از شیب های تند و سنگریزه ای و مقداری هم دست به سنگ شدن است.

نمایی از دهلیز

در ساعت ۱۴٫۲۰ با عبور از قسمت های صخره ای انتهای مسیر به روی یال رسیدیم.

در قسمت شرقی این یال گل زرد شرقی و در قسمت غربی قله گل زرد غربی(اصلی) به ارتفاع ۳۶۸۰ متر قرار دارد.

رسیدن به قله گل زرد غربی (اصلی)

گروه جلودار و مسیر یاب ما در ساعت ۱۴٫۵۰ و تمامی گروه ساعت ۱۵٫۴۰ به قله رسیدند.

عکس دست جمعی بر فراز قله

فرود به سمت روستای منظریه پلور

اما نکات مهم در مسیر برگشت:

سرتاسر قسمت های پایینی قله اصلی (غربی) گل زرد تا مسافت بسیار زیادی به سمت غرب و هم چنین قله شرقی گل زرد را صخره ها و دیواره های بلند و تنگه ها و دهلیز های خطرناک تشکیل میدهند.

نمایی از صخره ها و دهلیز های مسیر برگشت

بنابراین تنها راه خروج از آن جهت فرود از این مسیر به سمت منظریه پلور، تراورس هم تراز به سمت شرق و عبور از زیر قله شرقی است تا جاییکه قسمت های خاکی و سرسبز برای سرازیر شدن نمایان میشود.

ما اما مستقیما به سمت گردنه کوتاهی در قسمت شمال شرقی قله سرازیر شدیم که فاصله کوتاه آن با سبزه زار های پایین دست تنگه ای پر شیب بود.

در ساعت ۱۷٫۳۰ به این گردنه رسیدیم.

شاید گروههای کم تعداد آموزش دیده بتوانند از آن عبور کنند ، ولی ما از این ریسک صرف نظر کردیم و راه دراز دیگری را به سمت غرب در پیش گرفتیم که زمان بسیار زیادی از ما گرفت.

بطوریکه با دور زدن ارتفاعات و دهلیز های متعدد توانستیم سرازیر شویم و در ساعت ۲۲٫۴۵ و در تاریکی شب ، خود را به پای مینی بوس برسانیم.

گزارش برنامه صعود به قله گل زرد از پای صعود مبارک آباد آبعلی
در دور دست روستای منظریه پلور رویت میشود. این عکس از گردنه مورد اشاره گرفته شده است

سایر توضیحات جهت صعود به قله گل زرد از مسیر مبارک آباد آبعلی و فرود از منظریه پلور:

* راهنمایی اشتباه یک چوپان، کوهپیمایی زیادی در جهت خلاف مسیر ما، به گروهمان تحمیل کرد

با ارزیابی آن به این نتیجه رسیدیم که اصلاح مسیر(صعود کردن) از گردنه مورد اشاره تا زیر قله شرقی و سپس تراورس به سمت شرق آن بهترین گزینه بود.

*از این قله شاهد مناظر زیبایی از دریاچه و دشت لار، قله دماوند و قلل البرز مرکزی و شرقی هستیم.

* در مسیر سرازیری یال خاکی تا روستای منظریه ، راه پاکوب معتبری در دامنه سمت راست و در امتداد رودخانه قراردارد و چند حوضچه بتنی فشار شکن بر سر راه لوله های منتهی به کارخانجات آب معدنی،  در کنار آن بنا شده است.

*راه پاکوب در انتها به چند درخت بلند تبریزی و دامداری میرسد که با دور زدن آن جاده خاکی ماشین روی روستا نمایان میشود.

* از میانه راه سرازیری به سمت منظریه پلور ( محل استقرار مینی بوس) آب به میزان کافی یافت میشود ولی برای صعود تا این قسمت باید آب زیادی به همراه داشت.

* مسیر نرمال صعود به قله گل زرد از رخ شمالی روستای منظریه و یا روستای قلعه دختر پلور (کارخانه آب معدنی ) می باشد.

* به نظر می رسد عدد ارتفاعی درج شده روی تابلوی قله از مقدار واقعی آن بیشتر است.

* قله گل زرد از سمت شرق با گردنه امام زاده هاشم و بخشی از یال دو برار، و از سمت غرب با قلل سیاه پلاس، فیل زمین، گاو بینی و سر سیاه غار ها ، قسمتی از خط اصلی رشته کوه البرز را تشکیل میدهد.

*خطر ریزش سنگ در این مسیر جدی است.

*طناب انفرادی و حداقل ابزار لازم را به همراه داشته باشید.

نمایی از قله دماوند، دشت و سد لار از فراز قله گل زرد

This Post Has 2 Comments

1. با سلام علی هستم تابستان ۱۴۰۱همراه دوستم بهروز از قسمت جنوبی گل زرد از دره مبارک اباد تا دامنه این قله تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری رفتیم و برگشتیم ابتدا راه دره وارد تنگه باریک و پر پیچ خم میشیم بعد عبور ابشار کوچک وارد دهلیز و دره پهن میشیم دو راهی میشه هر دو به قله ختم میشه ما از یمت راستی رفتیم و از چپ برگشتیم بین راه هر دو مسیر ابشاری ۲۰ متری هستش که باید از کنار تخته سنگهای ابشار عبور کرد دامنه قله محل اقامت چوپانهاست که تابستان اونجا هستن برای گردش یک روزه خوبه با دوستان رفت زیر ۱۲ سال توصیه نمیشه چون مسیر گاهی خطرناک و طولانی هستش با تشکر .