skip to Main Content

گزارش برنامه صعود به قله کهار به ارتفاع ۴۰۵۰ متر( در دو حالت تابستانه و زمستانه)

امتیاز شما

هوا: تا حدودی سرد

زمین: برف با ضخامت کم

حرکت از نقاط مختلف تهران:  ساعت ۴٫۳۰ ، قرار تجمیع :۵٫۳۰

ابتدای خروجی جاده چالوس منشعب از اتوبان تهران- کرج بلافاصله کمی بعد از تابلوی پل خواب و کمی قبل از تابلوی روستای سیرا در سمت راست جاده چالوس، راهی آسفالته با شیب رو به بالا از سمت چپ جاده منشعب میگردد که پس از عبور از دو روستا و یک مسجد که دارای سرویس بهداشتی تمییز با آب لوله کشی و بهداشتی است، به ابتدای راه ورودی و مستقیم به سمت روستای کلوان میرود که پای صعود قله ناز است.

ما از همان جاده آسفالته و عبور از یک پیچ راستگرد و یک پل به انتهای جاده آسفالته رفته و کنار دیوار یک باغ و ابتدای راه پاکوب مسیر قله ماشین ها را پارک میکنیم.

ارتفاع پای صعود ۲۱۸۰ متر بوده و ما راس ساعت ۷ صعود خود را به سمت شمال آغاز نموده و در ساعت ۷٫۵۰ دقیقه به گردنه کوچکی به ارتفاع ۲۴۸۰ متر رسیدیم که روستاهای ویلا تا مجاور آن جا کشیده شده بود.

بر روی منبع آب کنار گردنه صبحانه مفصلی صرف نمودیم و در ساعت ۸٫۳۵ از روی یال سراسری به سمت قله حرکت نمودیم.

در ساعت ۱۱٫۱۵ به پناهگاه رسیدیم که ارتفاع آن ۳۲۰۰ متر بوده و در این فصل فاقد آب می باشد.

جان پناه کهار

پس از نیم ساعت استراحت در ساعت  ۱۱٫۴۵ از شیبی تند بالا رفته و سپس در شیبی ملایم تر تا زیر شیب نه چندان زیاد آخر رسیدیم.

سه نفر از همراهان به دلیل خستگی از ادامه راه انصراف داده و راه بازگشت را در پیش گرفتند. بقیه به راه خود ادامه دادیم. در انتهای این شیب به دشت صافی رسیدیم که برف زیادی در آنجا تلنبار شده و حرکت مارا کند کرده بود. قله به فاصله کمی روبرویمان بود و ما با تمایل به سمت چپ در میانه دشت بر روی یال قرار گرفته و در ساعت ۱۵٫۳۰ به قله رسیدیم.

قله کهار

پس از کمی عکاسی به مدت ۵ دقیقه بلافاصله (به دلیل ضیق وقت) به سمت پایین سرازیر شدیم.

در ساعت ۱۶٫۵۰ به پناهگاه و پس از نیم ساعت توقف در نیمه راه پس از پناهگاه جهت رسیدن نفرات عقب مانده و تاریکی هوا، بالاخره در ساعت ۱۹ به محل پارکینگ ماشینها رسیده و بلافاصله به سمت تهران به راه افتادیم.

سایر موارد:

*آب را باید از پایین به همراه داشت. از لوله آب ورودی به منبع هم آب زلال جریان داشت.

*به هنگام بازگشت ما یک گروه ۶ نفره وارد پناهگاه شده و چادری نیز در آن برپا کردند تا روز بعد صعود کنند

******************************************

گزارش برنامه تابستانه صعود به قله کهار ( ۴۰۵۰ متر)

تاریخ : ۱۱ مرداد سال ۸۶

تعداد: سه نفر

وسیله نقلیه: شخصی

بعد از دریاچه سد کرج در جاده کرج – چالوس و به فاصله ۴۵ کیلومتر از میدان ابتدای شهر کرج از سمت اتوبان ، روستای پل خواب و بلافاصله پس از آن روستای سیرا واقع است.

حدود دویست متر پس از رستورانهای کنار جاده پل خواب و ابتدای روستای سیرا، جاده ای آسفالته و رو به بالا از سمت چپ (غرب) جاده جدا می شود.

این جاده پس از عبور از کنار روستاهای اویزر و آیگان در انتها و پس از طی حدودا ۵ کیلومتر به روستای کلوان می رسد.

در انتهای جاده آسفالته و در میدان روستا، اتومبیل را پارک نموده و سپس کمی جاده آسفالته را برگشته تا پس از عبور از پل به ابتدای جاده خاکی کم عرض در دامنه راست(شمالی) دره برسیم.

از این جاده خاکی راه خود را به سمت قله آغاز میکنیم.

حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ متر بعد به ابتدای راه مالرویی که از دامنه سمت راست مارا به گردنه واقع بر روی یال میبرد میرسیم.

این راه مالرو قبل از جویباری قرار دارد که در مسیر آن تعدادی دیوار سنگی خشکه چین شده است. از روی گردنه تا محل پناهگاه در میانه راه صعود، دسترسی به آب وجود ندارد و لذا بهتر است از لوله آب آشامیدنی همیشه جاری در روستا مقدار لازم آب برداشته شود.

از روی گردنه ، راه صعود به قله به سمت غرب به بالا میرود. در آن طرف دره، یالی به موازات یال صعود ما به سمت قله ناز به ارتفاع ۴۱۰۰ متر میرود که با گردنه پهنی به قله کهار وصل می شود.

ساعت حرکت ما از روستا، ۷٫۱۵ و زمان رسیدن به پناهگاه نارنجی رنگ ۱۰٫۱۵ است. آب چشمه ای در سمت راست پناهگاه با لوله پلی اتیلن به مجاور پناهگاه انتقال یافته و پا پس از صرف و ذخیره آب به راه خود ادامه میدهیم.

غیر از راه واقع بر روی یال، کمی بالاتر از پناهگاه ، راهی دیگر تماما واقع در دامنه و با شیبی ملایم مارا به زیر قله کهار می برد. در ساعت ۱۳٫۱۵ به قله می رسیم.

در ساعت ۱۳٫۳۰ به سمت پایین حرکت نموده و در ساعت ۱۴٫۳۵ مجددا از لوله آب کنار پناهگاه آب مینوشیم. در ساعت ۱۶٫۳۰ به کنار ماشین رسیده و به سوی کرج و سپس تهران حرکت مینماییم.

* بر روی یال منتهی به قله ناز هم پناهگاهی ساخته شده است.

*یال ناز دو قلوست و قله بلند آن در پشت بلندای قابل رویت پنهان شده و فقط در نزدیکی های قله کهار دیده می شود.

*میتوان در برنامه ای یکروز و نیمه از مسیر یال کهار، به هر دو قله صعود نمود و از یال ناز برگشت (و بالعکس)

*در عین حال برای پرهیز از حمل کوله پشتی و بار سنگین جهت صعود هم زمان به دو قله، میبایستی ابتدای روشنایی روز- در برنامه یک روزه-صعود را آغاز نمود.

*آن طرف قله های کهار و ناز، دره زیبا و وسیع طالقان قرار دارد. کمی دورتر و پس از این دره و در جهت شمال غربی دره الموت واقع است.

*قله های البرز غربی شامل شاه البرز و سات در غرب، و کوههای لشگرک و علم کوه در شمال غرب از روی قله کهار دیده می شود. در این بین قله خشچال قابل رویت است.

*در شمال شرق قله های وروشت، دهلا و شمزار و از سمت شرق نیز قله های دونا، آزادکوه و کمانکوه و …. دیده می شود.