skip to Main Content

تعداد: ۷ نفر

وسیله نقلیه: شخصی

هوا: صاف- سرد

ساعت ۳٫۳۰ صبح روز پنجشنبه از تهران به سمت جاده هراز حرکت نمودیم. حدود ۷۰ کیلومتری آمل از دو راهی وانا در انشعابی از سمت راست جاده و با عبور از کنار چند باب مغازه و یک دستگاه پل چند دهانه  به سمت انتهای جاده آسفالته و روستای هاره ادامه مسیر میدهیم. در ساعت ۵٫۳۰ در خاتمه جاده آسفالته – کنار مسجد و حمام محل به دوستان آملی ملحق می شویم. در تابستان سال جاری از همین نقطه صعود را آغاز نمودیم اما با پیشنهاد یکی از دوستان، کمی از مسیر برگشت از راه انشعابی شنی تا کنار گاورداری رفته و در آنجا اتومبیل ها را پارک نمودیم( مطابق کروکی پیوست)

در هوایی سرد و مهتابی و در ساعت ۶ صبح در امتداد جاده خاکی به راه افتادیم. این راه پس از عبور از نهر جاری در کف جاده به سمت راست دره تا محل اتاقک معدن ادامه دارد.

در محل تلاقی با دره، در محل تلاقی با دره، دری قفل شده راه عبور را بسته است. در غیر اینصورت میشد با اتومبیل تا انتهای جاده را طی نمود. کنار اتاقک لوله پلی اتیلن همراه با آب چشمه کشیده شده است.

ادامه راه مالرو بعد از انتهای جاده و در سمت راست دره می باشد. در ساعت ۶٫۵۰ دقیقه به کنار اتاقک ها رسیده و راس ساعت ۷ صبح به حرکت خود ادامه دادیم. در ساعت ۸٫۲۵ به گوسفند سرا رسیدیم که نهر آب مجاور آن، همراه با چشمه ای در بالای قسمت مسطح گوسفند سرا، یخ زده بود. لازم به توضیح است که از سمت چپ دره (مازیار) نیز راه مالرویی به همین گوسفند سرا ختم میشود ولی با توجه به مقایسه این برنامه با برنامه تابستانی به نظر میرسد راه سمت راست (جنوب) دره مناسب تر است.

از اینجا تا قله را میتوان از دو مسیر طی نمود:

الف- ادامه دادن راه به سمت گردنه، سپس صعود به گردنه مابین دو قله کنیون وامیری و از آنجا صعود به قله امیری یا هر دو

ب- راه پر شیب دامنه سمت چپ منتهی به نقطه ای بر روی یال سنگی ( قابل رویت) در سمت چپ (غرب) قله امیری

به دلیل برف دار بودن راه اول و خشک و آفتابگیر بودن مسیر ب و همچنین احتمال کوتاهتر بودن آن ، ما مسیر ب را انتخاب نمودیم.

به دلیل وجود برف در بستر راه، سرد بودن هوا و سایه بودن، به سوی دامنه سمت چپ (ب) حرکت نموده و در ساعت ۹٫۱۵ در کنار چند قطعه سنگ بزرگ و زیر شیب اصلی و تابش آفتاب، صبحانه صرف نموده و مجددا در ساعت ۹٫۴۵ در امتداد مسیری یال گونه، پر شیب با ترکیبی از شن ریزه و بوته های کوتاه به صورت مارپیچ به صعود خود ادامه دادیم.

در ساعت ۱۱٫۳۰ پس از عبور از قسمت کوچک و مسطحی در قسمت سنگی میانه شیب تند ، به زیر صخره ها رسیدیم.

از اینجا ، راه در مسیری مناسب رو به بالا، به سمت راست و با شیبی ملایم ادامه می یابد که در قسمت هایی نیز از میان برف های کم عمق عبور میکرد.

کمی بعد به روی یال رسیده و در ساعت ۱۲٫۱۵ به قله صعود نمودیم.

با کم شدن شدت سرما و نبود وزش باد به مدت نیم ساعت زیر تابش ملایم خورشید بر روی قله ماندیم. قله دماوند با هیبتی عظیم در قسمت شرقی، قله ۴۰۰۰ متری میشکا خونی( به معنی چشمه گنجشک) در شمال، قلل بالای ۴۰۰۰ میشنمرگ و کل خسه(پیل باهون) در شمال شرق، رشته کوه دو برار و قلل مرتفع هلزم  و پاشوره در جنوب و قله دو شاخه گل زرد در منتها الیه جنوب غرب در میان انبوه قلل منطقه شاخص می باشند.

بازگشت:

در ساعت ۱۲٫۴۵ از همان مسیر راه بازگشت را در پیش گرفتیم. در ابتدای سرازیری با مختصری احتیاط به ابتدای شن اسکی رسیدیم

آنچه که در راه صعود از ما انرژی میگرفت در راه برگشت همراه ما شد. با عبور از میان شن و خاک نرم خودرا به گوسفند سرا رساندیم. به دلیل مناسب بودن هوا، کمی استراحت نموده و پس از صرف میوه و تنقلات در ساعت ۱۴٫۳۰ مجددا از همان مسیر رفت برگشتیم.

در ساعت ۱۶٫۳۰ ( همراه با کمی اتلاف وقت در طول مسیر) به محل پارک اتومبیل ها رسیدیم.

*همین برنامه را در تابستان سال جاری به صورت دو روزه اجرا نمودیم اما به دلیل زودتر رسیدن به محل نصب چادرها کمی بالاتر از گوسفند سرا همان روز اول صعود را در پیش گرفتیم. اما درست زیر یال اصلی به دلیل مواجه شدن با خطر صاعقه که مرتبا از سمت جنوب به شمال به نوک قله ها میکوبید ، راه بازگشت به سمت چادرها را در پیش گفته و صبح روز بعد برگشتیم.

*قله های جالب، مرتفع و متنوعی در منطقه وجود دارد که برای اغلب کوهنوردان غیر محلی نا آشناست.

قله ها و مسیر های زیر پیشنهاد میگردد:

۱- صعود یکروزه به قلل امیری و کنیون از روستای هاره و بازگشت از همان مسیر

۲-برنامه دو روزه صعود به قلل امیری، کنیون، انیس ۱،بوم و میشنمرگ و بازگشت از طریق مرتع سرسبز، زیبا و پر آب رسم و از آنجا به سوی گردنه پردر و روستا پردمه در بالا دست منطه بایجان

۳-برنامه صعود به قلل امیری، کنیون ، انیس ۱ ، میشکا خونی ۱-۲-۳ و بازگشت به پردمه از دامنه غربی قله میشکا خونی

۴-برنامه صعود به قلل امیری و بازگشت مستقیما به سمت ارجمند و سپس جاده فیروزکوه ( یک روز و نیمه هم ممکن است)

۵-برنامه پردمه- رسم- قله میشنمرگ با دو گزینه بازگشت: الف*بازگشت از همان مسیر(۱٫۵ روزه) ب- بازگشت از لزور (لزیر)- ارجمند- جاده فیروزکوه ( دو روزه و یک روز و نیمه)

۶-صعود به قله زیره ور از روستای هاره و بازگشت به همانجا

۷-صعود به قله بالای ۴۰۰۰ متر کلخسه از روستاهای نشل، گریوده، ورزنه و بازگشت از همان مسیر

(در فصل تابستان وسیله نقلیه شخصی تا روستای ورزنه تردد مینماید. امکان اقامت در مسجد روستا و یا حاشیه آن مقدور است)

۸-صعود  یکروزه و یک روز و نیمه از روستای نوا، مرتع آزو به قله ۴۰۰۰ پاشوره و بازگشت از همان مسیر

توضیح اینکه مبدا برنامه های پیشنهادی از تهران می باشد

*خطی که با ضخامت و تحت عنوان رشته اصلی البرز(شرقی) در کروکی پیوست نشان داده شده موید این نکته است که کلیه آبهای جاری از تمامی دامنه های قله های واقع در شمال این خطه به دریای مازندران و آبهای جنوب آن نیز به دریاچه نمک میریزد.