skip to Main Content

گزارش صعود به قله شهباز(۳۳۵۰ متر)

امتیاز شما

گزارش صعود به قله شهباز ( به ارتفاع ۳۳۵۰ متر)

تعداد: ۱۵ نفر
وسیله نقلیه: شخصی
تاریخ : ۳۱ فروردین و ۱ اردیبهشت سال ۹۱
هوا: نیمه ابری

عصر روز پنجشنبه با چند دستگاه اتومبیل سواری به صورت جداگانه از تهران به سمت شهر اراک به راه افتادیم.راهی سه ساعت و نیمه که همگی شب جمعه در ساختمانی که قبلا هماهنگ شده بود شام خورده و استراحت نمودیم . روز جمعه با یک دستگاه مینی بوس که قبلا توسط دوستمان در اراک، کرایه شده بود به سمت شازند به راه فتادیم. ساعت حرکت ۶٫۲۰ صبح و زمان رسیدن به پای صعود ساعت ۷ بوده است.

راهی آسفالته از منتهی الیه شرقی شهر و با عبور از زیر پل راه آهن به سمت روستای نور آباد می رود. درست در ابتدا و بالا دست ده از راه آسفالته جدا شده و راه خاکی را به سمت چشمه بسیار پر آب فصلی می رود ادامه میدهیم. در حدود ۵۰۰ متر جلوتر به این چشمه که رود کوچکی را به راه می اندازد و از زیر تخته سنگی بزرگ جاری می شود رسیده و پس از گرفتن چند عکس در ساعت ۷٫۱۵ صبح از راهی خاکی و جیپ رو، راه صعود به سمت قله شهباز را که در قسمت جنوبی چشمه دیده میشود، در پیش میگیریم.

مسیر صعود از دو قسمت تشکیل می شود:
۱-قسمت اول از یالی خاکی و سپس سنگی با شیب نه چندان زیاد، عمدتا در مسیری سنگلاخی مارا به پناهگاه می برد (ساعت ۹٫۴۵)
۲-قسمت دوم قله یکپارچه سنگی با شیبی تند(متوسط ۴۵ درجه) تا قله ادامه دارد
در ساعت ۱۰٫۳۰پس از استراحت و صرف میوه و تنقلات در پناهگاه از یال سمت راستی صعود را ادامه میدهیم.
قسمت های کوچکی از این مسیر و بویژه قسمت های انتهایی آن نیازمند آشنایی مختصر و ابتدایی با سنگ نوردی است در صورت احتیاط، نیازمند به استفاده از طناب نبوده وکم خطر است.

اما بهتر است برای طول آخر با راتفاع تقریبی ۲۰ متر و البته طولی بیشتر از این طناب استفاده نمود. در ساعت ۱۲٫۴۵ به قله رسیده و بلافاصله به دلیل کمبود جا به سمت پایین اما نه از طریق یال صعود بلکه از دره پر شیب زیر قله حرکت نمودیم.
در ساعت ۱۴٫۳۰ به پناهگاه رسیده و پس از کمی استراحت و عکس گرفتن به سمت مقصد(چشمه) حرکت نمودیم . در ساعت ۱۶٫۱۵ پای مینی بوس رسیده و در ساعت ۱۷٫۳۰ به محل اسکان شب گذشته در اراک وارد شدیم. پس از صرف نهار در ساعت ۱۸ به سمت تهران به راه افتادیم و همگی حد فاصل ساعت ۲۲ تا ۲۲٫۳۰ به منزلهایمان در تهران رسیدیم

*در این فصل مسیر پوشیده از گلهای لاله و لاله واژگون می باشد
*هزینه رفت و برگشت با مینی بوس جمعا ۸۰ هزار تومان شده است.
*شام و نهار و صبحانه مهمان شرکت محترم معدنی املاح ایران بودیم .