skip to Main Content

گزارش برنامه جنگل پیمایی به مقصد گزنا سرا (ارتفاع ۲۲۰۰ متر)

امتیاز شما

تعداد: ۱۳ نفر

تاریخ : پنجشنبه و جمعه ۱۸-۱۹ اسفند ماه سال ۹۰

هوا: روز صعود نیمه ابری و برفی، روز دوم صاف و آفتابی

وسیله نقلیه از آمل: مینی بوس

غروب روز چهارشنبه ۱۷ اسفند به سمت شهر آمل حرکت کرده و شب را در خانه میزبان به سر بردیم.

صبح روز پنجشنبه حدود ساعت ۶٫۳۰ با یک دستگاه مینی بوس به سمت روستای واز منشب از بخش چمستان نور به راه افتادیم. پس از عبور از روستای واز مقداری در جاده جنگلی، سواره رفتیم تا نقطه ای که به دلیل برف سنگین مسیر،ادامه آن مسیر نشد.

با کوله پشتی های حاوی وسایل لازم یک برنامه زمستانی از ساعت ۸ صبح در امتداد جاده آسفالته، با پای پیاده ادامه مسیر دادیم.

ساعتی بعد به نقطه ای رسیدیم که محلی ها به آن دارنا میگویند که تابلوی محیط زیست در کنار جاده نصب شده است. در این مکان صبحانه میخوریم . درست زیر تابلو داخل دره و حدود ۵۰ متر پایین تر چشمه آبی وجود دارد.

در ساعت ۹٫۳۰ در امتداد جاده به سمت روستا به راه میفتیم. کم کم ضخامت برف روی جاده ، زیاده شده و مارا در خود فرو برده و مانع از حرکت روان ما می شود.

هوا نیز تدریجا مه آلود شده و نم نم برف شروع به باریدن میکند.

پس از حدود سه ساعت و نیم راهپیمایی در مسیر جاده پهن و شن ریزی شده به زیر روستای نوجمه(نوجامه به معنی جامه نو) میرسیم راهی از سمت راست رو به بالا به سوی روستا می رود که تماما زیر برف است.

راه مستقیم خود را در جاده اصلی ادامه میدهیم. کمی بعد اندکی سرازیر شده و پس از عبور از دره ای که آب در آن جاری است مجددا رو به بالا یرویم. نهایتا در ساعت ۱۴ به ابتدای روستای گزنا سرا که بزرگ ، طولانی و ییلاقی است وارد میشویم.

هوا کاملا مه آلود بوده و نم نم برف همراه با وزش باد جریان داردو به علت در دست نداشتن دقیق آدرس منزلی که کلید آن را به برای محل شب مانی به همراه داشتیم ناگزیر از اعزام یک گروه تجسس ۴ نفره و اسکان موقت همنوردان در ساختمانی نیمه کاره و در دست ساخت شدیم. افراد اعزامی در انتهای راه روستا، آنجا که دیگر سرازیر می شود، در سمت جنوب آن شعبه نفتی و در سمت شمال آن قبرستان و آنتن تقویت کننده موبایل وجود دارد موفق میشوند با صاحبخانه در شهر آمل تماس برقرار کرده و پس از دو ساعت جست وجو در هوای شدیدا مه آلود و برفی ویلای مورد نظر را پیدا نموده و سپس گروه را در ساعت ۱۷٫۴۵ به آنجا برسانند.

روز دوم در هوایی صاف و آفتابی ساعت ۹ صبح به سمت روستای واز حرکت نمودیم و پس از ۴ ساعت در ساعت ۱۳ بالاتر از روستای واز-جایی که امکان بالا آمدن مینی بوس فراهم بود – رسیده و سوار ماشین شدیم. از آنجا به آمل رفته و سوار بر ماشین های شخصی به سمت تهران حرکت نمودیم.

حدود ساعت ۱۹ به تهران رسیدیم.

*امکان صعود از این مسیر و بازگشت از مسیرهای دیگر وجود دارد و بالعکس مانند:

۱-دره نور

۲-جاده هراز کیلومتر ۲۵

۳-اسکو محله، امامزاده عبداله

*برنامه اجرا شده ما نیازی به راهنما ندارد اما برای مسیر های برگشت متفاوت، ضرورت دارد