skip to Main Content

گزارش برنامه پیمایش نوا به دریاچه ساهون و صعود به قله لهرک (۳۸۹۷ متر)

امتیاز شما

تاریخ صعود: ۲۵-۲۶ خرداد ۹۱

هوا: نیمه ابری و معتدل (شب سرد)

تعداد: ۸ نفر تهران و یک نفر آمل

وسیله نقلیه : ون

ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه با یک دستگاه ون از تهران حرکت نموده و از مسیر جاده هراز به روستای زیبای نوا رفتیم. دوراهی جاده این روستا در منطقه ای به نام پل مون بعد از پلور و آب اسک واقع بوده و از طریق جاده ای آسفالته به نوا می رسد.

در ساعت ۸ صبح از کنار کارخانه آب معدنی با کوله پشتی حاوی چادر وسایر ملزومات از سمت چپ رودخانه به راه افتاده و پس از عبور از بیشه زار از دامنه سمت چپ و از طریق راهی مالرو به صعود خود ادامه دادیم. در ساعت ۹٫۱۵ کنار چشمه ای کم آب صبحانه صرف نمودیم.

در ساعت ۱۰٫۴۵ مجددا از همان دامنه به بالا رفتیم و کمی بعد به دشت پهنی رسیدیم که در وسط آن یالی کوتاه (هم به لحاظ طول و هم به لحاظ ارتفاع) قرار داشت. از مسیر جاده خاکی رو به سوی شمال و به سمت گردنه حرکت نموده و در ساعت ۱۴٫۳۰ به گردنه ای رسیدیم که در قسمت غربی آن قله لهرک واقع می باشد.

پس از عبور از آن و کمی پایین تراز گردنه و در کنار آبگیری کوچک و چشمه ای روان در دوطرف ، چادرها را برپا نموده، گروهی از دوستان به سمت دریاچه که کمی جلوتر در ابتدای دره ای منشعب از دره اصلی به سمت چپ  واقع است به راه افتاده و پس از حدود ۲٫۵ ساعت مجددا به چادر برمیگردند. دو سه وسیله نقلیه از جمله یک دستگاه سمند نیز از سمت جاده فیروزکوه به اینجا آمده و به آن طرف گرده (مراتع انجی و هلزم) سرازیر شدند.

قله هلزم بین دو قله پاشوره و لهرک واقع بوده و از هر دو بلندتر می باشد.

ساعت ۷ صبح روز بعد از دامنه غربی به سمت قله لهرک صعود نموده و پس از رسیدن به خط الراس به سمت راست ادامه مسیر دادیم. درساعت ۱۰٫۳۰ بر بلندای قله لهرک بودیم که مناظر زیبایی از قله دماوند، رشته کوه دوبرار از نزدیک و سایر قلل البرز مرکزی و شرقی در دور دست در مقابلمان بود.

از آنجا مجددا به سمت چادرها برگشته و پس از جمع آوری آنها راه بازگشت را در پیش گرفتیم. در ساعت ۱۵ کنار کارخانه آب معدنی نوا سوار ماشین شده و به تهران بازگشتیم.