skip to Main Content

هوا: معتدل و آفتابی

زمین: خشک تا قله

آغاز صعود به قله مهرچال:

در ساعت ۵٫۱۵ صبح روز پنجشنبه از نقطه ای در شرق تهران به سمت فشم به راه افتادیم. با گسترش ساخت و ساز در فشم، دیگر دو راهی منشعب از جاده اصلی به سمت روستای امامه در داخل فشم و در ابتدای آن قرار گرفت. در ساعت ۶٫۳۰ پس از عبور از دو انشعابی که از سمت راست به سمت امامه پایین میرود در محل تلاقی رود کوچکی با جاده که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۶۰ متر است پیاده شده و در امتداد دره و از سمت چپ آن صعودمان را آغاز نمودیم.

روستای امامه

امسال به دلیل حجم بارشها رود جاری بسیار پر آب بوده و برای گذشتن از آن با کمی مشکل روبرو شدیم به نحوی که دو نفر از همنوردان به داخل آب افتاده و بخشی از لباسهایشان خیس شد.

دره اصلی که پر آب است در سمت راست راه ما قرار دارد که تا کاسه مهرچال ادامه دارد اما مسیر آن پر از آبشار و دیواره صخره ای است.

در ساعت ۷٫۰۵ به پای شیب اصلی و تند صعود به قله مهرچال میرسیم که سه اصله درخت بید، گردو تبریزی در کنار آن قرار دارد . راه پر شیب و مارپیچی در دامنه پیش رویمان بوده که مسیر آن توسط کوهنوردان با فلش آبی رنگ مشخص شده است.

محل صرف صبحانه در مسیر صعود به قله مهرچال:

در ساعت ۸٫۲۰ پس از طی کردن این قسمت در نقطه ای به ارتفاع ۲۶۵۰ متر بساط صبحانه را پهن نموده و پس از صرف آن در مسیری به راه خود ادامه میدهیم که عمدتا تراورس بوده و بجز قسمت کوتاهی که با چند مارپیچ بر روی یال رو به بالا میرود، تماما پس از عبور از چندین دره، به صورت ملایم تا رسیدن به کاسه مهرچال ارتفاع میگیرد. در یکی از این دره ها، آب چشمه ای که از بالا دست سرچشمه میگیرد جریان دارد. در ساعت ۱۱٫۵۵ به ابتدای کاسه مهرچال به ارتفاع ۳۱۳۱ متر میرسیم و حدود دو ساعت در کنار چشمه پر آب آن استراحت میکنیم. علت اتلاف وقت طولانی، تصمیم بر شب مانی در این طبیعت زیبا و عبور از پیک گرمای ظهر است. گرچه قصد اولیه ما نصب چادر در همین مکان بوده اما به دلیل گرانی بی حد و حساب لوازم کوهنوردی (چادر، کیسه خواب و …) و حضور افراد دیگر، ترجیح میدهیم که کوله پشتی ها را برداشته و به صعود خود ادامه دهیم. پس از حدود یک ساعت به دره ای میرسیم که کف آن بجز قسمتی که آب زلال در آن جریان دارد تماما پوشیده از برف سفت ناشی از سقوط بهمن های زمستانی است.

محل برپایی کمپ قله مهرچال:

پس از عبور از آب، طبق نظر سرپرست تصمیم بر نصب چادر در همین محل گرفته می شود. پس از صاف کردن بستر، چادر ها را نصب میکنیم و پس از صرف نهاری مختصر در ساعت۱۶ به صعود خود بر روی یالی پهن ادامه میدهیم.

نکته قابل توضیح اینکه چنانچه ابتدای کاسه مهرچال را رو به سوی دره آن و در سمت شمال ادامه دهیم در مسیر صعود به قله پیرزن کلوم قرار میگیریم . اما ما به سمت شرق از شیبی با راه پاکوب بالا رفته و پس از رسیدن به بالای یالی کوتاه، در مسیر تراورسه تا دره محل نصب چادر ها، راه پیمودیم.

پس از طی قسمتی از یال پهن حد فاصل کمپ تا قله مهرچال ، راه دو شاخه میشود.

یک شاخه آن که مسیر ما نیز بوده است امتداد همان یال تا قله مهرچال است. اما مسیر دیگری با شیب ملایم از سمت راست جدا شده و پس از عبور از دره ای پر برف در راهی پاکوب تا روی یال اصلی و گردنه ای در قسمت جنوبی قله مهرچال امتداد می یابد و از آنجا تا قله راه زیادی نیست. این مسیر را برای برگشت انتخاب نمودیم.

در ساعت ۱۸ به قله مهرچال صعود کردیم که ارتفاع آن مندرج در نقشه های قدیم ۳۹۳۳ و بر روی تابلوی نصب شده بر روی قله ۳۹۱۲ متر می باشد.

گزارش برنامه صعود به قله مهرچال

پس از استراحت و عکاسی ، راه برگشت را در مسیری که به آن اشاره شد در پیش گرفتیم و پس از ساعتی به کنار چادر رسیدیم.

شب را پس از استراحتی در هوای نسبتا سرد در چادر هایمان سپری نمودیم و صبح زود در ساعت ۶٫۴۵ پس از صرف صبحانه و برچیدن چادرها به سمت پایین سرازیر شدیم. در ساعت ۱۰٫۰۵ به لب جاده رسیدیم.

سایر توضیحات مورد نیاز جهت صعود به قله مهرچال:

۱-ساعت برگشت طوری تنظیم شده بود که درگیر ترافیک خسته کننده راه فشم- تهران نشویم.

۲-به دلیل شیوع بیماری کرونا، از همه همنوردان درخواست شده بود که برای خود چادر بیاورند. در واقع تا اطلاع بعدی دیگر چادر یک وسیله عمومی نبوده بلکه یک وسیله شخصی است

۳-با اینکه هواشناسی هوای ارتفاع محل کمپ را معتدل و دمای آن را حدود ۱۰ الی ۱۴ درجه نشان میداد اما هوای سردی نصیب ما شد به نحوی که آب نهرهای جاری اما باریک تر قطع شد

۴-اشاره به فقدان امنیت برای لوازم کوهنوردی، به منزله اشاعه جو بی اعتمادی نبوده اما به دلیل گرانی لوازم از یکطرف و شنیدن خبرهایی معدود و البته ناخوشایند ، دقت بیشتری برای حفاظت از لوازم طلب میکند.