skip to Main Content

گزارش صعود به قله شاه معلم (۳۰۵۸ متر)

امتیاز شما

تاریخ : پنجشنبه و جمعه ( ۳ و ۴ خرداد ۹۷)

تعداد : ۴ نفر گردشگر+ ۱۱ نفر کوهنورد
وسیله نقلیه: اتوبوس تا فومن و مینی بوس در منطقه
هوا: نیمه ابری و خنک
در ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه از ترمینال غرب (شرکت آریا سفر) سوار اتوبوس شده و در ساعت ۱۲٫۳۰ روبروی ترمینال مسافربری فومن پیاده شده و سوار مینی بوس بنز ۲۱ نفره و تمیز عباس آقا شدیم ( شماره تماس ایشان ۰۹۱۱۹۳۳۱۷۴۰ می باشد)
ویلایی نیز قبل از گیت ورودی به مجموعه قلعه رود خان اجاره کرده بودیم که مستقیما به آنجا رفته و با عباس آقا برای صبح جمعه قرار دیدار مجدد گذاشتیم.

امکانات فوق را از طریق رابطمان آقای شجاع خداوردی به شماره تماس ۰۹۱۱۶۰۳۵۰۰۳ ، قبلا از طریق تلفن تامین کردیم.
روز اول را به صورت پیاده به گشت و گذار در قلعه رودخان و صرف نهار در رستوران
آنجا پرداختیم.

قلعه رودخان

روز صعود به قله شاه معلم :

روز جمعه: راس ساعت ۶ صبح از محل اقامتگاه با مینی بوس به سمت ماسوله حرکت کردیم. کنار پل توقف نموده و بعضی از همراهان از سرویس های بهداشتی آنجا استفاده نمودند. گروههای دیگری نیز جهت صعود به مسیر های ساده تر همانجا توقف نموده بودند. ارتفاع ماسوله از سطح دریا ۱۰۷۰ متر است. درپای تپه ای جنگلی قراردارد که گردنه پای صعود به قله شاه معلم در پشت آن واقع می باشد.

گزارش صعود به قله شاه معلم

جاده از سمت راست (یعنی شمال و شمال غرب) به سوی گردنه این تپه را دور میزند اما مسیر کوهنوردانی که از ماسوله قصد صعود به قله شاه معلم را دارند ابتدا به جنوب و سپس جنوب غرب تپه جنگلی اشاره شده را از سمت چپ دور میزند. در نقاط مختلف بالای گردنه ماشین های زیادی پارک کرده اند که هر قسمت آن نامهای مختلفی دارند مانند خارن، لشگرگاه و … که تمام در مسیر جاده ماسوله به خلخال است. ارتفاع این نقطه یعنی پای صعود ۱۷۵۰ متر است و ما در ساعت ۷٫۴۰ صعود خود را از همانجا آغاز کردیم. مسیر عبارت از سه قسمت است . در ابتدا شیب تند وسرسبز، در قسمت وسط یالی کم شیب و در انتها سینه کشی با راه مارپیچ و شیبی متوسط که تدریجا از شیب آن کم می شود. نوزده فقره نشانه ساخته شده با سنگ چیم محصور در توری سیمی و رنگ آمیزی شده به رنگ نارنجی در طول مسیر توسط کوهنوردان محلی ساخته شده است. بالای قله ، سطح صافی با یک پناه باد کوتاه است که ما در ساعت ۱۱٫۴۰ به آنجا رسیدیم.

قله شاه معلم

هوای سر قله شاه معلم معتدل اما همراه با بادی نسبتا آزار دهنده بود. مختصر نهاری صرف نموده و در ساعت ۱۲٫۳۰ به سمت پایین سرازیر شدیم.

گزارش صعود به قله شاه معلم

بین ساعت ۱۵٫۰۰ تا ۱۵٫۳۰ به کنار جاده و مینی بوس رسیدیم که به محض سوار شدن بارش باران همراه با رعد و برق آغاز شدو مستقیما به سمت فومن رفته و با اتوبوسی که از صومعه سرا به سمت فومن حرکت نموده بود به سوی تهران حرکت کردیم و در ساعت ۱۱٫۱۵ شب به ترمینال غرب رسیدیم.

توضیحات مورد نیاز برای صعود به قله شاه معلم:

*نظم خاصی برای مسافران بین راهی فومن-تهران از جانب ترمینال متاسفانه رعایت نمی شود و معمولا اولویت با مسافران سوار شده در مبدا است.
*در طول مسیر آب نیست و میبایستی آب رفت و برگشت مسیر برداشته شود
*فاصله زمانی صعود از ماسوله تا گردنه بین یک و نیم تا دو ساعت است.
*جاده ماسوله -خلخال در دست آسفالت است. از سمت خلخال تا گردنه و از سمت ماسوله تا میانه جنکل آسفالت و مابقی مخلوط ریزی شده می باشد
*شاه معلم اگرچه بلندترین ارتفاع را در میان قلل اطراف دارد ، اما به دلیل وجود جاده تا بالای جنگل، صعود راحت تری نسبت به بقیه دارد.
**قلل و ارتفاعات قابل برنامه ریزی و صعود: در قسمت غربی شاه معلم قماش و توریشم که دومی صعود بلندتری دارد
در قسمت شرقی هم ۱-لاسه سر ۲-گروک ۳- آسمانکوه(بلند) ۴-کله قندی ۵- تی تی پارگاه و للندیز