skip to Main Content

امتیاز شما

صعودبه قله سه شاخ جوپار
۲۳و۲۴تیرماه ۱۳۹۵
چهل سال پیش،اواخراسفندسال پنجاه وچهار ونوروز پنجاه وپنج درقالب گروه کوهنوردی دانشکده فنی برای صعود به این قله عازم منطقه شدیم قله ای سرد وسخت باترکیبی ازسنگ ویخ وپوشیده ازبرف درسالهایی که شهرکرمان همیشه جزو سردترین شهرهای ایران بود
علیرغم توصیه های زیادی که به دوست مرحومم عباس ابراهیمی نجف آبادی درجهت انصراف تصمیمشان برای اعزام تیم دانشکده پزشکی داشتم آنها نیز به تاسی ازماعازم منطقه شدند
نه راهنمایی داشتیم ونه اطلاعات چندانی ازموقعت ووضعیت قله ونه کسی تاآن تاریخ درشرایط مشابه زمستانی به قله صعودکرده بود.
به همین خاطر روزاول به قله۳۷۴۰متری تاوه که کاملا”روبروی جوپاراست جهت شناسایی صعودکردیم ودرعین حال دوگروه تجسس به منطقه فرستادیم دربازگشت به محل چادر وبازگشت تیمهای شناسایی متوجه شدیم که بچه های پزشکی همان روز اقدام به صعودکردند ودچارحادثه شده اندبلافاصله کل اعضای تیم-حدود۲۰نفر-به پای جوپار رفتیم وهرچه گشتیم جزدیواره چیزی نیافتیم درساعت ۱۱شب من به همراه یکی از بچه ها که کرمانی بود ازیک یخچال باشیبی تندبالارفته وساعت ۶صبح به کناردوستان پزشکی رسیدم سه کشته؛دومجروح ویک نفربه نام اخوان درحال جان سپردن
باراهنمایی ماتعدادی ازبچه های فنی عصرهمان روز خودشان رابه بالارساندند ومن گروه پزشکی رابااحتیاط تمام واستفاده ازطناب به پایین برده ودوباره به کنارکشته شده ها ومصدومین بازگشتم.

قله سه شاخ
سه شبانه روزدیگر درکنارشان ودرچادرهایی که برپا کرده بودیم ماندیم وبالاخره چهارجسدودومجروح رابابسکت کردن تاروی یک یال ازطریق هلی کوپتربه پایین رساندیم
خودمان شامل۴نفرازدانشکده فنی وعباس نامی-دانشجوی دوره انترن که دراین مدت به مجروحین کمک خوبی کرده بود-به قصدصعودبه قله جوپار ودرشرایط مه وبارش شدید برف بالا رفتیم وقله ای راهم صعودکردیم که اکنون شک دارم جوپاربوده باشد.
واکنون پس ازچهل سال دوباره عازم کوههای یادآور غم واندوه آن زمان شدم
همیشه فکرمیکردم برنامه ریزی بچه های پزشکی اشتباه بوده ولی دراین صعودمتوجه شدم برنامه مانیز درآن شرایط به شدت همراه باریسک ودرواقع غلط بوده است
عباس ابراهیمی نجف آبادی قهرمان بسکتبال دانشگاه تهران وسرپرست تیم دانشکده پزشکی باجانفشانی جان یک نفررانجات داد وبه همراه اخوان،منیژه زحمتکش ویک نفردیگر کشته شد.نام یکی ازمجروحین نیز درخاطرم هست:منیژه هدایی که برادرش بیژن دانشجوی رشته برق دانشکده مابود