skip to Main Content

هوا: صاف همراه با باد ۲۰ کیلومتر بر ساعت و ریزگرد

زمین : خشک

ارتفاع روستا از سطح دریاهای آزاد :۲۰۰۰ متر

ساعت ۴ صبح از شرق تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کردیم. بعد از شهر فیروزکوه به گردنه گدوک رسیده و پنج کیلومتر پس از آن به خروجی دسترسی روستای شوراب وارد شدیم که همراه با تابلویی بوده و کاملا به شکل U می باشد.

ابتدای آن خاکی و سپس آسفالته می شود. فاصله تهران تا دوراهی شوراب با ون سه ساعته و از آنجا تا روستا ده دقیقه است. در ساعت ۷٫۱۰ از روستا به راه افتاده و در امتداد جاده خاکی و از زیر پل راه آهن چند دهانه ( از دهانه شمالی آن) راه صعود را در پیش میگیریم. کمی جلوتر و قبل از شروع مارپیچ های رو به بالای این جاده خاکی از آن خارج شده و از راه مالروی سمت راست جاده و در امتداد دره ای کوچک مسیر خود را پی میگیریم.

راه مالرو درهر دو طرف این دره کم عمق قرار داشته و هر دوی آن به گردنه پهنی میرسد که مشخصه آن وجود تیرهای برق، تابلوی زنگ زده ، یک یال کم ارتفاع در سمت چپ (شمال غربی) و یک یال نسبتا مرتفع در سمت راست (جنوب شرقی) است. در دامنه این یال بلند و بالاتر از این گردنه و تیرهای برق آن، جاده ای خاکی قرار دارد که طبق کروکی پیوست از گدوک جدا شده و به زیر قله اتابک میرود. ما با شیبی ملایم رو به بالا و به سمت راست، خود را به این جاده می رسانیم.

کمی جلوتر جاده با شیب ملایمی سرازیر شده ودر ابتدای سرازیری و در پایین دست آن ، تعدادی اتاقک قراردارد. نام محلی این جاده هلی او می باشد

در این زمان، اتاقکها فاقد سکنه می باشد. دارای برق بوده و چشمه ای نیز در مجاور آن قرار دارد.

در ساعت ۸٫۴۰ به هلی او به ارتفاع ۲۳۳۰ متر رسیده و تا ساعت ۹٫۲۰ کنار چشمه، صبحانه را صرف نمودیم. سپس دوباره وارد جاده خاکی شده و آنرا تا یک دو راهی درست پای صعود شیب نهایی قله اتابک ادامه دادیم. تابلویی در این دو راهی قرار دارد که سمت راست ( یعنی جهت گردنه بین دو قله اتابک و قدمگاه) را پایین چالمیش ، سمت چپ و رو به پایین را ماربمرد و روبرو ( به سمت بالاتر از پایین چالمیش) معرفی می نماید.

ارتفاع این نقطه ۲۵۰۰ متر بوده و ما در ساعت ۱۰٫۲۵ از اینجا مستقیما با شیبی نسبتا تند راه صعود به قله را در پیش میگیریم.

قسمت اصلی این شیب خاکی و قسمت آخر آن سنگی و البته برای صعود ساده می باشد. گرچه شیب نیمه دوم و بالایی مسیر تند و تا حد ۴۵ درجه است.

در ساعت ۱۲٫۱۰ به انتهای شیب رسیده و حدود یک ربع در آنجا استراحت نموده و سپس با طی کردن یالی نسبتا پهن و با شیب ملایم در ساعت ۱۲٫۴۵ به قله میرسیم.

در ساعت ۱۳ با تغییر مسیر در بازگشت مستقیما به سوی گردنه بین دو قله اتابک و قدمگاه سرازیر شده و با کمی تراورس به سمت غرب وارد جاده شده ، در ساعت ۱۴٫۳۵ مجددا کنار چشمه هلی او اتراق می نماییم. قرار بر این بوده تا ساعت ۱۵٫۱۵ نهار را در این مکان صرف نموده تا بتوانیم در ساعت مقرر (۱۶٫۰۰) خود را به روستا و ون برسانیم اما متاسفانه به دلیل بی انضباطی یکی از اعضای گروه که در جستجوی سبزی کوهی به سمت ورسک منحرف شده بود تا ساعت ۱۶ منتظر ایشان شدیم که با موبایل انحراف از مسیر خود را به اطلاع سرپرست رسانده بود.

در ساعت ۱۷ به روستا رسیده و سوار ماشین شدیم و به سوی تهران به راه افتادیم.

در ساعت ۲۰٫۳۰ به نقطه مبدا حرکت در شرق تهران رسیدیم.

سایر توضیحات:

*گرچه صعود از روستای ورسک به این قله به دلیل ارتفاع کمتر پای صعود ، سخت ولی زیباتر است به ویژه به دلیل امکان بازدید از پل تاریخی ورسک و قلعه مازیار

*با آغاز فصل بهار و شروع نسبی گرما، مارهای زیادی در مسیر دیده شدند که طبعا به هنگام عبور از لابلای علف ها میبایستی دقت نمود

*در اتاقکهای هلی او قفل بوده و دبی آب چشمه آن هم زیاد نیست .بعدی است آب چشمه تا ماههای خشک سال جاری باشد.

*در روز های مه آلود، امکان گم کردن مسیر به دلیل گستره پهن محدوده مسیر صعود وجود دارد لذا همراه داشتن GPS و یا راهنما بسیار مفید است .

*یک دستگاه اتومبیل سواری سبک، درست موقعی که ما صعود نهایی را آغاز کرده بودیم از کنار تابلو گذشته و به سوی روستای کوچک ماربمرد سرازیر شد

*قله قدمگاه را نیز میتوان از همین مسیر صعود کرد، بهترین حالت آن در یک برنامه یک روز و نیمه هست مگر آنکه با اتومبیل به گردنه روید.

*زمان مناسب برای صعود قله اتابک اردیبهشت ماه است.

*میتوان بازگشت از صعود را از سمت ورسک برنامه ریزی نمود

*میتوان صعود به قله سرخنی را هم بعد از صعود اتابک در برنامه گنجانده و از سمت ورسک پایین آمد

* قلل منطقه چاشم شامل نیزوا، خرو نرو،… در شرق اتابک و قلل کوچک ارفه کوه و تلمه سنگ و قلل مرتفع میشینه مرگ و کل خسه در غرب آن دیده میشود. قله صخره ای و مرتفع تر قدمگاه در جنوب اتابک واقع است

*در بازگشت ، در محل اتصال جاده فرعی شوراب و جاده فیروزکوه، زیر گذر اتصال به باند شمالی جاده- به صورت خاکی- وجود دارد. در غیر این صورت پس از تونل گدوک میتوان از دوربرگردان استفاده نمود.