skip to Main Content

گزارش برنامه بازدید از دریاچه های تار و هویر

امتیاز شما

برنامه بازدید دریاچه های تار و هویر

تاریخ : ۱۳ مهر سال ۱۳۹۷

روز جمعه

تعداد: ۲۴ نفر

دریاچه تار و هویر از آثار طبیعی ذوب برف رشته کوه دوبرار و در جنوب آن واقع بوده و در ضلع شمالی آن قله زرینه کوه واقع است.  هدف این هفته گروه آزاد لار سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت آن بوده است. این دریاچه ها در حدود ۳۰۰۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع داشته و در آن ماهی قزل آلا یافت می شود. آب دریاچه تار شیرین و به رنگ آبی و آب دریاچه هویر دارای املاح گوناگون و به رنگ سبز می باشد. دسترسی به این مکان از طریق شهر دماوند –  روستای چنار شرق می باشد که ادامه آن به جاده خاکی حدود ۱۴ کیلومتر رسیده و این جاده از کنار دریاچه های تار و هویر گذشته و به سمت روستای هویر و سپس جاده فیروزکوه ختم میشود. در این جاده خاکی بایستی گردنه ای به ارتفاع ۲۸۵۰ را پشت سر گذاشته و ارتفاع کم کنید و مجددا ارتفاع گرفته تا به دریاچه تار برسید. توضیح آنکه ماشین های معمولی متعددی (پراید- پژو و….) در جاده مذکور بودند.

در کنار دریاچه امکان برپایی چادر و کمپ زدن وجود دارد ولی در این مکان نیز متاسفانه مانند سایر مناظر طبیعی ایران زیبا در زباله های افراد بی خرد در امان نمانده است. دریاچه تار از لحاظ وسعت از هویر بزرگتر بوده و آب آن سرد بوده و امکان شنا در این فصل وجود ندارد.

در ساعت ۵ صبح ۲۴ نفر از اعضای گروه لار به سمت شهر دماوند- روستای چنار شرق- جاده معدن و سپس دریاچه تار رهسپار شده و در ساعت ۹٫۳۰ (با احتساب وقت های تلف شده برای چندین توقف) به محل مورد نظر رسیدیم.

در سمت غربی دریاچه جاده از کنار محیط بانی تا لب دریاچه ادامه دارد ولی ما قسمت شرقی را به دلیل عدم تجمع سایر گردشکران انتخاب نموده و کمپ خود را برپا کردیم.

مطابق هواشناسی امکان بارش وجود داشت بنابراین دوستان اقدام به برپایی کمپ نموده و لباس های گرم را به تن کردندو باد سردی نیز میوزید ولی زیبایی بسیار چشمگیر دریاچه تار و ترکیب بسیار جالب آن با ابرها و کوه های اطراف تحمل هوای سرد را برای همه میسر کرد.

در ساعت ۱۱ به سمت دریاچه هویر(از سمت یال مابین- توضیح آنکه یال فوق دو کوه زرین کوه و رشته کوه دوبرار را به هم متصل میکند) حرکت نموده و حدود ۴۰ دقیقه بعد به کنار دریاچه هویر رسیده و پس از عکاسی به سمت مبدا حرکت نمودیم.

حوالی ظهر بساط نهار و همبرگر ذغالی ( با همت زوج خوش ذوق گروه خانم لیلا شوقیان حکمت و آقای بهرام رادخوش) را صرف نموده و پس از جمع آوری کمپ و به دلیل نزدیک بودن ساعت گزارش شده برای بارش باران ، در ساعت ۱۵ به سمت تهران حرکت نمودیم.

متاسفانه شهر دماوند به سمت تهران ترافیک بسیار شدیدی داشت و نهایتا در ساعت ۸٫۳۰ به تهران و محل حرکت (میدان صدم نارمک) رسیدیم .

این دریاچه های زیبا تنها گوشه ای از طبیعت بکر و چشم نواز ایران عزیز ماست که بازدید از آن را ( با شرط حفظ نظافت و عدم ریختن زباله) به همه هموطنان عزیز توصیه میکنیم.

به امید اینکه سربلندی و پویایی این مرز وبوم آرزو و خواست قلبی تک تک هموطنان باشد

جاوید ایران

دریاچه هویر
دریاچه تار

 

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

Back To Top