skip to Main Content

گزارش برنامه صعود به قله بل به ارتفاع ۳۹۴۵ متر

5/5 - (56 امتیاز)

قله بل

تاریخ: ۱۳ الی ۱۵ اردیبهشت(تعطیلات عید فطر سال ۱۴۰۱)

تعداد:۱۱ نفر

وسیله نقلیه: عمومی ( اتوبوس، مینی بوس و سواری)

هوا: کمی سرد همراه با باد شدید

زمین: خشک بجز قسمتی از دره ها در بالا دست

این برنامه در قالب برنامه ای ورزشی، تفریحی تنظیم و برگزار شده بود.

در روزهای گذشته تلاش فراوانی برای خرید بلیت قطار تهران-اقلید یا اتوبوس مستقیم اقلید انجام شد. ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای تقاضا محقق نشد.

بنابراین دوازدهم اردیبهشت ساعت ۱۰ شب از ترمینال بیهقی با اتوبوس به سمت آباده حرکت نمودیم. حدود ساعت ۸ صبح به شهر آباده رسیدیم.

در مجاورت پایانه یک قهوه خانه تمیز بود که صبحانه را صرف کردیم.

سپس با سواریهای خطی عازم شهر اقلید شدیم .(شهرستان اقلید بر خلاف آباده، در مسیر جاده اصلی اصفهان به شیراز قرار ندارد)

اقامت گاه بومگردی نی چشمه

با هماهنگی قبلی در” اقامت گاه بومگردی نی چشمه ” واقع در خیابان توحید مستقر شدیم.

روز سه شنبه به گشت و گذار در شهر، بازدید از “چشمه رسول” و” حوضچه دختر گبر” و خرید از مغازه صنایع دستی بانو جلیلی گذشت.

شهر زیبای اقلید

روز چهارشنبه: ساعت ۵:۲۰ صبح سوار مینی بوس شده و به محل دسترسی به ابتدای راه صعود قله بل به راه افتادیم.

دسترسی به پای صعود قله بل

درست مجاور پمپ بنزین فروتن و کنار تابلوی” اردوگاه تربیتی فرهنگی سبحان” ، وارد کمربندی کارخانه قند میشویم.

کمی جلوتر از سمت راست وارد جاده خاکی کوهستان بل میشویم. تابلوهایی راهنمایی نیز در مسیر وجود دارد.

در دوراهی اول ازسمت چپ و دو راهی دوم سمت راست ، و از کنار پل نیمه کاره ای مربوط به بزرگراهی به نام “راه رضا” به مسیر خود ادامه میدهیم.

در امتداد مسیلی خشک به یک دو راهی دیگر میرسیم که راه سمت چپ با تابلوی راهنمای ” کوه بل ” مشخص شده است.

در ادامه به دشت وسیعی می رسیم .

مقصد ما (پارکینگ کوهنوردان) کمی بعد از یک باغ بزرگ بدون حصار واقع شده است.

شروع پاکوب قله بل

مشخصه آن یک تابلوی فاقد نوشته در ابتدای راه می باشد.

این جاده با مشخصات یک جاده عشایری ، باریک و ناهموار است.

تعدادی سواری متعلق به کوهنوردان و “سبزی چین” های محلی به آنجا آمده بودند.

توضیحات فوق شاید اضافی به نظر برسد ولی برای کوهنوردان غیر بومی ارائه شده است وگرنه راننده محلی مینی بوس کاملا به منطقه آشناست.

ساعت ۶:۱۰ به محل پارکینگ می رسیم.

در ساعت ۶:۲۰ حرکت خود را از راه پاکوب ابتدای دره شروع کردیم.

کمی جلوتر، راه پاکوب از کف دره جدا میشود و به آنطرف و دامنه سمت چپ میرود.

مسیر پاکوب کاملا مشخص است .

رو به پناهگاه به صعود خود ادامه میدهیم.

پناهگاه قله بل

محل صرف صبحانه در مسیر صعود به قله بل

در ساعت ۸٫۴۰ به پناهگاه رسیدیم و در کنار آن صبحانه صرف کردیم.

این پناهگاه شامل اتاقکی سنگی است که دو سرویس بهداشتی جداگانه در دو طرف آن و یک چشمه آب با حجم آب کم در کنار آن قرار دارد.

سرویس بهداشتی بتنی لب دره قابل استفاده است.

در ساعت ۹٫۲۰ از راهی مشخص به سمت قله بل حرکت کردیم. قله از پناهگاه دو قلو دیده میشود.

نیازی به صعود قله اول نیست و راه پاکوب از دامنه سمت چپ آن در شیبی تند ، تا گردنه بین قله فرعی و اصلی میرود.

پس از تراورس گردنه ، به قله صعود میکنیم که البته بده بستان دارد.

ارتفاع قله بل با  جی پی اس عدد ۳۹۴۵ را نشان میدهد ولی روی تابلوی قله عدد ۴۰۵۰ متر درج شده است.

قله بل

ساعت ۱۱ به قله رسیدیم و در هوایی سرد به دلیل وزش باد شدید ( باد جهشی حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت) حدود نیم ساعت به استراحت و عکاسی پرداختیم.

در ساعت ۱۱٫۳۰ از همان مسیر راه بازگشت را در پیش گرفتیم.

ساعت ۱۲٫۲۵ به پناهگاه رسیدیم و پس از کمی استراحت در ساعت ۱۴:۱۵ به کنار مینی بوس رسیدیم.

در ساعت ۱۶ به اقامت گاه بومگردی نی چشمه رسیدیم.

سایر توضیحات جهت دسترسی به قله بل:

* آنتن دهی موبایل در قسمت های پایین مسیر( دره) وجود ندارد. لازم است هماهنگی های لازم با راننده از قبل با دقت کافی انجام دهید.

* روز پنجشنبه با ماشین کرایه ای به تفریحگاه زیبای “تنگ براق” رفتیم. این تنگه در ۱۲۰ کیلومتری اقلید و در محور اقلید-یاسوج است.

تنگ براق

*اطلاعات مورد نیاز احتمالی: اقامتگاه بومگردی نی چشمه اقلید: نام مسئول آقای محمد قلندری به شماره تماس ۰۹۳۷۳۳۲۲۲۷۵ به نشانی انتهای خیابان توحید- محله عصار

*راننده مینی بوس (ایویکو): آقای عباسعلی صابری به شماره موبایل ۰۹۱۷۳۵۲۳۴۴۵

*فروشگاه صنایع دستی خانم جلیلی به شماره تماس ۰۹۱۷۱۵۰۵۷۹۵

*رستوران پسران کریم اقلید به شماره ۰۹۱۷۸۳۰۵۳۱۳-بلوار امام رضا جنب زندان

*در ساعت ۲۰٫۳۰ روز پنجشنبه با اتوبوس از اقلید حرکت نموده و ۵ صبح روز جمعه به ترمینال جنوب رسیدیم.