گزارش برنامه صعود به قلل پلنگچال و شاه نشین
گزارش برنامه صعود به قلل پلنگچال و شاه نشین
تعداد: ۱۴ نفر
تاریخ : پنجشنبه ۶/۰۵/۹۰
هوا:صاف و معتدل
ابتدای حرکت جهت صعود قلل پلنگچال و شاه نشین:
با قرار قبلی ساعت ۵ صبح در میدان درکه گرد هم آمده و ساعت ۵٫۱۵ حرکت خود را ابتدا از روستای سابق درکه و سپس از کنار رودخانه آغاز نمودیم. دو ساعت بعد به پناهگاه پلنگ چال وارد شدیم.
پس از صرف صبحانه در زستوران زیبای پلنگ چال در ساعت ۸٫۱۵ مجددا به راه افتادیم.
دونفر از دوستان به قصد ایستگاه پنج تله کابین توچال پس از در ورودی از راه مالرویی که رو به بالا میرود از ما جدا شدند و ما نیز از راه مستقیم به سمت دره روبرو به مسیر خود ادامه دادیم.
این راه از سمت راست رودخانه و در کنار آن امتداد داشته و پس از عبور از کنار یک درخت و چشمه کنار آن که محل مناسبی برای صرف صبحانه است به یک دو راهی میرسد که هر کدام در راستای یک دره هست.
ما از راه و دره سمت چپ و از کنار یک باغ تازه کاشته شده گردو راهمان را ادامه میدهیم و پس از عبور از کنار یک آبشار بلند دو پله ای و سپس یک آبشار کوتاه و حوضچه آبی در زیر آن (ساعت ۹٫۱۵).
در ساعت ۹٫۴۰ به گوسفند سرای آب سفید رسیدیم. در اینجا یکی از دامداران از ما خواست از مسیر گله دور شویم تا مورد حمله یکی از سگان گله که منطق سرش نمی شود ! قرار نگیریم.
امتداد دره را پی گرفتیم تا در نهایت ساعت ۱۲٫۱۵ به گردنه شتر گردن (حد فاصل یال توچال و قله پلنگ چال) رسیدیم.
از اینجا جاده ای مستقیما به ایستگاه ۷ تله کابین توچال میرود. فاصله ما با قله پلنگ چال ناچیز(حدود ۱۰ دقیقه) است که ما از آن صرف نظر میکنیم.
درآن طرف دره امامزاده داوود واقع است که از کمی بالاتر از گردنه قابل رویت بود و از گردنه فقط جاده آسفالته منتهی به آن دیده میشود.
دامداران چادری در اینجا برپا کرده اند. راهی نیز به صورت تروارس و در امتداد جنوب شرق-شمال غرب به سمت قله لوارک میرود.
پس از کمی استراحت، یال رو به بالای منتهی به خط الراس را پیموده و در ساعت ۱۳٫۴۵ به قله شاه نشین می رسیم. طول صعود ما ۱۶۵ کیلومتر و ارتفاع ۳۸۵۰ متر است.
پس از یکربع ساعت استراحت خط الراس را به سمت شرق ادامه داده و در ساعت ۱۵ به ایستگاه۷ تله کابین توچال وارد میشویم.
سایر توضیحات جهت صعود به قلل پلنگچال و شاه نشین:
*راه دره سمت راست قبل از باغ گردو به ایستگاه ۷ و توچال منتهی می شود
*از همین مسیر میتوان به قله لوارک صعود نموده و مجددا برگشت و یا از دره امام زاده داوود پایین آمد
* قله شاه نشین دقیقا بالای سر شهرستانک است و فاصله زیادی با آن ندارد. لذا برنامه شاه نشین -شهرستانک توصیه می شود.
*قله پلنگچال را از یال روبروی پناهگاه میتوان در فصل زمستان صعود نمود ولی از دره مجاز نیست
*مسیر شاه نشین به ایستگاه ۷ از بالای سر هتل توچال میگذرد. به علت تمیزی هوا، کوههای البرز تماما قابل رویت بود به ویژه علم کوه و دماوند
*میتوان از گردنه شتر گردن با صرفنظر کردن از قله شاه نشین ، در امتداد جاده مستقیما به ایستگاه ۷ رسید.
*آب تا زیر گردنه (حدود ۲۰ دقیقه قبل از رسیدن به آن) موجود است.




This Post Has 0 Comments